Leuke weetjes over bananen

Bananen bevatten drie natuurlijke suikers (sucrose, fructose & glucose) in combinatie met vezels. Een banaan geeft een onmiddellijke, volgehouden en aanzienlijke energiestoot. Onderzoek heeft aangetoond dat slechts twee bananen genoeg energie leveren om 90 minuten ingespannen te fitnessen.

Geen wonder dat de banaan het fruit nummer één is voor ’s werelds topatleten. Maar energie is niet het enige dat een banaan ons biedt om fit te blijven. Ze helpt ook tegen een groot aantal ziekten en toestanden, waardoor ze onontbeerlijk is in ons dagelijks dieet.

Depressie: Volgens een recent onderzoek door MIND onder mensen die aan een depressie lijden, voelden velen zich veel beter na het eten van een banaan. Dat komt doordat bananen tryptophaan bevatten, een soort proteïne die het lichaam omzet in serotonine, een stof die ervoor bekend staat te ontspannen, de stemming te verbeteren en je over het algemeen gelukkiger te doen voelen.

PMS: Vergeet de pillen –  eet een banaan. De vitamine B6 die ze bevat regelt het glucosegehalte in het bloed, dat uw stemming positief kan beïnvloeden.

Bloedarmoede: Met hun hoog ijzergehalte stimuleren bananen de productie van hemoglobine in het bloed, zodat ze helpen in gevallen van bloedarmoede.

Bloeddruk: Dit uniek tropisch fruit bevat enorm veel potassium, maar toch weinig zout, zodat het perfect helpt tegen hoge bloeddruk. Daarom heeft Amerikaanse Food & Drug Administration onlangs aan de bananenindustrie toelating gegeven om officieel te claimen dat het fruit het risico op hoge bloeddruk en een beroerte vermindert.

Kracht van het brein: 200 studenten in de Twichenham school (Engeland) werden met hun examens geholpen door het eten van bananen bij het ontbijt en de lunch. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit fruit vol potassium helpt bij de studie door de leerlingen alerter te maken.

Constipatie: De vezelrijke banaan opnemen in het dieet kan helpen om de normale werking van de darmen te hertellen zonder laxeermiddelen te gebruiken.

Kater: Een van de snelste manieren om van een kater af te geraken is een milkshake met banaan te drinken, gezoet met honing. De banaan kalmeer de maag en met de hulp van de honing verlaagt ze het bloedsuikerniveau. De melk kalmeert en herbevochtigt uw systeem.

Brandend maagzuur: Bananen hebben een natuurlijk zuurwerend effect op het lichaam. Eet dus een banaan als u last hebt van brandend maagzuur.

Ochtendziekte: Bananen eten tussen de maaltijden door houdt het bloedsuikerniveau op peil en vermijdt ochtendziekte.

Muggenbeten: Grijp niet direct naar de zalf tegen insectenbeten. Wrijf de beet in met de binnenkant van een bananenpel. Veel mensen vinden dit verbazend doeltreffend om het zwellen en de irritatie te verminderen.

Zenuwen: bananen bevatten veel B-vitamines die het zenuwstelsel helpen kalmeren.

Maagzweren: De banaan wordt gebruikt als dieetvoedsel tegen problemen met de ingewanden. Ze is het enige rauwe voedsel dat met kan eten zonder problemen in geval van klachten in de ingewanden.

Temperatuur: Veel culturen zien bananen als een verkoelend fruit dat zowel de fysieke als de emotionele temperatuur van zwangere vrouwen verlaagt. In Thailand bijvoorbeeld eten zwangere vrouwen bananen om zich ervan te verzekeren dat hun baby met een koele temperatuur wordt geboren.

Roken: Bananen kunnen mensen helpen om van het roken af te raken. De B6 en B12 vitamines die ze bevatten, evenals het potassium en magnesium, helpen het lichaam bij het herstellen van een nicotinegebrek.

Stress: Potassium is een vitaal mineraal dat de hartslag normaliseert, zuurstof naar de hersenen stuurt en de waterbalans van het lichaam regelt. Wanneer we gestrest zijn stijgt ons metabolismeniveau en verminderd het potassiumgehalte. Dat kan worden vermeden door bananen met veel potassium te eten.

Beroerte: Volgens een onderzoek door het New England Journal of Medicine kan het regelmatig eten van bananen het risico op overlijden door en beroerte met 40% verlagen!

Wratten: Mensen die gesteld zijn op natuurlijke alternatieven zweren dat men een wrat kan doen verdwijnen door een stukje bananenschil op te bevestigen met een klever. Gele kant langs buiten.

Een banaan kan dus geweldig werken tegen veel aandoeningen.

Vergeleken met een appel bevat ze 4x zoveel proteïnen, 2x zoveel koolhydraten, 3x zoveel fosfor, 5x zoveel vitamine A en ijzer en 2x zoveel andere vitamines en mineralen. Ze is ook rijk aan potassium en een van de beste voedingsmiddelen.

Eet smakelijk!

Video: Hoe maak je tijd vrij om te sporten?

Vaak merk ik dat vooral beginnende sporters het lastig vinden om tijd vrij te maken om te gaan sporten. Deze vraag krijg ik vaak te horen en wilde mijn antwoord graag met je delen. Bekijk hieronder de video:

Video: Is krachttraining alleen voor mannen of ook voor vrouwen?

Dames! Met krachttraining bereik je veel meer dan cardio-training, daarmee pak je met name uithoudingsvermogen. Met (functionele) krachttraining ontwikkel je ook je balans, vetverbranding, flexibiliteit, sterke mooie spieren en behaal je een eel beter resultaat! Krachttraining is geen body building.

Spieren zijn zwaarder dan lichaamsvet

Vergeet de kilo’s als je ze kwijt wilt, want als je natuurlijk en verantwoord traint dan moet je spieren opbouwen om naar je doel te kunnen werken, daar kun je niet omheen. 

Spieren zijn zwaarder dan lichaamsvet. Het kan dus goed zijn dat je op het zelfde gewicht blijft of in het begin iets zwaarder wordt. Als je dit op de juiste manier hebt opgebouwd ga je veel meer vet verbranden, en blijven verbranden dan voorheen.

 Sterke en fitte spieren heb je nodig voor alle functies en alle doeleinden van het lichaam. Maar de kracht van de spieren is waar het in eerste instantie mis gaat.

  • Ze zijn vaak te passief en niet sterk genoeg. Je zult vet opslaan in plaats van verbranden
  • Je zult last krijgeven van gewrichten om dat de spieren je gewrichten niet genoeg ondersteunen
  • Je houding zakt in elkaar omdat je spieren je niet meer overeind kunnen houden.
  • Je uithoudingsvermogen gaat achteruit omdat je spieren het niet vol kunnen houden
  • De hartspier is niet in conditie waardoor bijvoorbeeld de bloeddruk een probleem kan worden
  • Je gaat makkelijker door je rug omdat de spieren die dat moeten voorkomen niet doen wat ze moeten doen.

Dit zijn allemaal voorbeelden die we kunnen voorkomen door fit en vitaal te blijven. Maar laat je niet afschrikken door functionele krachttraining die je nodig hebt om dit tegen te gaan. De grootste angst van mensen die beginnen met de juiste training en er vaak ook vrij snel weer mee ophouden is, omdat ze in eerste instantie zwaarder worden of op het zelfde gewicht blijven.

Hier is een hele logische verklaring voor!
Krachttraining maakt je in eerste instantie zwaarder. Dit komt omdat spieren zwaarder zijn dan lichaamsvet. Maar wil je vooruit gaan en op de lange termijn vet gaan verbranden dan zul je toch eerst spieren moeten opbouwen om dit voor elkaar te krijgen. Dus vergeet de kilo’s als je weet dat je op de juiste manier te werk gaat.

Vertrouwen en geduld loont altijd als je weet waar je mee bezig bent! Denk niet teveel na dat hebben we al genoeg gedaan.

Actie en vertrouwen is de oplossing naar succes.

Video: Waarom zal ik kiezen voor thuis trainen ipv de sportschool?

Ken je het gevoel dat je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan? Dat het teveel tijd kost? Of dat je er nog niet het resultaat hebt behaald waar je op had gehoopt?

Video: Hoe vaak moet ik sporten voor een goed resultaat?

Wanneer behaal je nu een goed resultaat? Iedereen heeft een ander gezondheidsdoel. Deze vraag wordt best vaak gesteld en wilde het antwoord graag met je delen.

Video: Wat moet ik verstaan onder een gezonde levensstijl?

Eigenlijk weet iedereen wel wat gezond is. Het belangrijkste voor een gezonde levensstijl is een actief lichaam, die gezond gevoed wordt, in structuur leeft en genoeg rust krijgt.