Krijg een strakker lichaam en ga goed geproportioneerd de zomer in!

Je denkt nu misschien ‘ach die zomer, dat duurt nog wel even’. Je hebt gezien wat voor een fantastisch weer het is geweest de afgelopen dagen. Wil jij voor de zomer toch nog een strakker lichaam? Thuis Trainen heeft namelijk goed nieuws voor jou!

Neem even de tijd om dit artikel te lezen.

Voordat je het weet staat de zomer voor de deur en breken de tijden van zomerjurkjes, zwembroeken, terrasjes en het strand weer aan. Je wilt er dan natuurlijk op je best uitzien en daarom is het van groot belang om nu alvast te starten met thuis trainen, om straks goed geproportioneerd en in blakende gezondheid de zomer in te stappen!

Klaar voor de start
Om straks goed in je zwemkleding en met een mooi figuur voor de dag te komen dien je niet alleen dagelijks enkele trainingsoefeningen te doen, je dient ook op je voeding te letten en vooral gedisciplineerd te blijven.

De voeding
Het is aan te raden om eens te kijken welke voedingsstoffen je dagelijks naar binnen werkt, omdat met de bouwstoffen die je inneemt je spieren worden opgebouwd. Koolhydraten, vetten en eiwitten in de juiste verhouding, is wat je lichaam nodig heeft.

 Stoom je klaar voor de zomer
Heb je weinig tot niets getraind van de winter? Dan is het advies om nu echt te gaan beginnen wil je een goed resultaat behalen. Hoe zul jij je voelen als je straks zelfverzekerd over het strand loopt? Iedereen wil er voor de zomer goed uitzien. Jij ook toch?

Thuis Trainen komt vanaf 1 mei met een nieuwe programma helemaal gericht op een strakkere buik voor de zomer! 
De succesvolle methode die de leiders op het gebied van personal training hebben gepresenteerd in Engeland, wordt op 1 mei aan jou onthult.

Met dit programma ga je in de komende 2 maanden aan je lichaam werken zodat deze strakker zal worden.  Het enige wat je daarvoor nodig hebt is je eigen lichaam en een matje. Geen gewichten of complete apparaten, alleen je lichaam is wat je nodig hebt om te trainen.

Kortom, wil jij komende zomer met een strakker lichaam en vol zelfvertrouwen over het strand lopen? Zorg dan dat je er 1 mei bij bent!

Wil jij ook dat strakkere lichaam voor de zomer? 
Laat dan je reactie hieronder achter zodat we elkaar motiveren om er ook daadwerkelijk voor te gaan!

Weg met voorjaarsvermoeidheid!

Zodra de eerste zonnestralen weer tevoorschijn komen na die eeuwig durende, donkere wintertijd en dagen langer worden, zou je denken dat iedereen daarvan vrolijk wordt en opknapt. Echter, zijn er juist rond het aanbreken van de lente veel mensen die juist dan met vermoeidheid te maken krijgen. Dit noemen we de zogenaamde voorjaarsvermoeidheid. 

De symptomen van voorjaarsvermoeidheid: 

–       Hoofdpijn

–       Irritatie en snel geprikkeld zijn

–       Snel boos worden

–       Allergieën

–       Snel moe zijn

–       Meer piekeren

–       PMS klachten bij vrouwen 

Wat kun je doen tegen voorjaarsvermoeidheid?

Er zijn een aantal dingen, die je kunt doen om voorjaarsvermoeidheid te voorkomen, of om deze vervelende vermoeidheid voorgoed uit je leven te verbannen. 

Luisteren naar je lichaam

Allereerst is het belangrijk dat je luistert naar je lichaam. Wellicht makkelijker gezegd dan gedaan als je een druk en strak schema af moet werken, maar toch, wanneer je lichaam om rust vraagt, neem dan afstand van je werk en geniet van de kleine dingen om je heen. 

Lekker bewegen

Ga af en toe naar buiten en beweeg! Buitenlucht kan wonderen doen voor je inwendige ik. Lichaamsbeweging geeft je een dosis zuurstof en bovendien wordt het gelukzalige stofje endorfine aangemaakt in de hersenen tijdens lichamelijke inspanning. 

Een flink portie zon

Profiteer van de eerste zonnestralen! Ieder mens heeft behoefte aan zonlicht, zeker na de donkere wintermaanden. Klaart de lucht op, stap naar buiten. 

Eet gezond & evenwichtig

Probeer gefrituurd eten en teveel suikers te vermijden en eet bij voorkeur een gezonde, lichte voeding. Denk hierbij aan rauwkost, vlees, vis, groenten, granen en fruit. 

Slaap voldoende & regelmatig

Regelmatig en voldoende slaap is ook erg belangrijk om voorjaarsvermoeidheid uit te schakelen of te voorkomen. Houd daarom zoveel mogelijk dezelfde tijdstippen aan en probeer koffie, thee en alcohol voor het slapen gaan te vermijden.

Gezond eten is makkelijker dan je denkt!

Veel mensen denken bij gezond eten aan een dieet van sla, droog brood en water. En ja, sla is gezond. En ja, met brood is niets mis, zeker niet als je kiest voor de volkoren varianten. En ja, voldoende water drinken is belangrijk. Maar een gezond voedingspatroon bestaat uit meer! 

Weg met het dieet!
Vergeet het woord dieet. We hebben het over een gezond voedingspatroon. Een dieet is een tijdelijke aanpassing in je manier van eten.

“Even vier weken op water en brood en ik ben de winter kilo’s weer kwijt”. Na een strikt en streng dieet van vier weken zullen die paar kilootjes die er in de winter zijn aangeslopen – veelal door verminderde activiteit, opeenstapeling van de feestdagen en de overheerlijke stevige stamppotten – vast wel verdwijnen.

Maar wat daarna? Ga je na die vier weken, waarin het blijkbaar mogelijk voor je is geweest om alle verleidingen van koek, snoep, wijn, bier, chips, etc. te weerstaan, gewoon op dezelfde voet verder als voorheen? Of ga je nu echt iets veranderen?

Op naar een nieuwe situatie!
In tegenstelling tot een dieet, waarin het gaat om een tijdelijke aanpassing van je manier van eten, hebben we het bij een voedingpatroon over een permanent nieuwe aanpak van je eten. En wees niet bang, dit betekent dus niet dat je in je nieuwe leven nooit meer een wijntje drinkt of kunt genieten van een puntje appeltaart. Ben je gerustgesteld?

Tips voor verandering
Het aanpassen van je voedingspatroon is makkelijker dan je denkt. En vooral als je met jezelf afspreekt dat je niet alle veranderingen in je voedingspatroon in één dag hoeft door te voeren. Jouw voedingspatroon is, in de meeste gevallen, ook ontstaan door de jaren heen, dus geef jezelf de tijd om rustig aan, stap voor stap, dit patroon te veranderen.

Tip 1: Je hoeft niet je totale voedingspatroon in één dag te veranderen. Doe het stap voor stap!

Als je voor jezelf hebt geaccepteerd dat je jouw patroon stap voor stap gaat veranderen, kun je de volgende stap maken. Stel jezelf de vraag eens wat je op een dag allemaal eet. Start je de dag altijd met een ontbijt? Neem je de tijd om te lunchen en hoe ziet jouw avondmaaltijd er eigenlijk uit?

Geniet je ook van wat je eet of eet je uit een vorm van gewoonte? Luister je naar je lichaam voor, tijdens en na het eten? Door jezelf deze vragen te stellen krijg je inzicht in wat en waarom je eet. Dit is het startpunt om ook werkelijk iets te kunnen veranderen in jouw manier van eten.

Tip 2: Zorg dat je inzicht hebt in jouw manier en reden van eten. Dit is het startpunt voor verandering! 

Nu je weet wat je eet en waarom je eet is het tijd om eens kritisch te gaan kijken naar een punt waar je makkelijk een verandering in kunt brengen. Dat punt is voor iedereen anders. Ontbijt je nooit omdat je dat droge brood niet weg krijgt in de ochtend? Dan is het voor jou verstandig om op zoek te gaan voor een alternatief voor het brood ontbijt.

Het ontbijt is immers onmisbaar om de motor (het lichaam) op te starten aan het begin van de dag. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een alternatief zoals magere kwark of fruit. Eet je iedere avond een warme maaltijd maar heb je geen idee wat je de laatste week eigenlijk gegeten hebt? Dan is het voor jou belangrijk om meer bewust te gaan eten.

Onbewust eten heeft immers een negatief effect op je verzadigingsgevoel (je eet dus onbewust te veel) en leidt ook vaak tot eenzijdige voeding (je eet dus vaak hetzelfde). Kortom, het eerste punt van verandering zal voor iedereen anders zijn. 

Tip 3: Kijk kritisch naar je eigen voedingspatroon en kies één punt om een verandering in door te voeren. 

Je gaat aan de slag met jouw eigen punt van verandering en ja dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe lastig die start ook is, je zal merken dat deze eerste kleine verandering zal leiden tot vele andere, misschien wel grote, veranderingen. 

Je eerste rijles leek ook vast nergens naar. Je zat te stuntelen achter het stuur. Moest aan honderd dingen tegelijk denken en vergat om de haverklap in je spiegels te kijken. Maar na een les of wat gaan de handelingen meer automatisch en gaat het in de lessen om het ontwikkelen van een automatisme in het rijden.

Heb je de routine te pakken, dan kun je op examen.  En leg je het examen met goed gevolg af, dan ben je de trotse bezitter van het velbegeerde rijbewijs, en heb je de vrijheid om zelf te bepalen waar je naartoe wilt rijden. 

Dat is bij het veranderen van je voedingspatroon precies hetzelfde. De eerste verandering kost veel tijd en moeite maar als die eenmaal gedaan is ben je trots op jezelf en kun je ook andere veranderingen aanpakken. Stap voor stap verandert je voedingspatroon en uiteindelijk bereik je een gezond patroon. Een voedingspatroon waar je ook best ruimte hebt om te genieten van dat wijntje of dat puntje appeltaart op zijn tijd. 

Kortom, eerst investeren en uiteindelijk kun je profiteren!

Een eetverslaving kan iedereen treffen!

Uit recent onderzoek, uitgevoerd door Yale University, is gebleken dat een verslaafd eetpatroon aan specifieke vormen van de hersenactiviteit kan worden gelinkt. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld een drugs- of alcoholverslaving. 

De milkshake en het glas water

Zo werden er aan verschillende vrouwen die deelnamen aan het onderzoek 2 foto’s getoond. Op eentje was een glas water te zien en op de andere een milkshake. Bij vrouwen die lijden aan een vorm van eetverslaving, werd meer hersenactiviteit waarneembaar bij het zien van de milkshake foto. Daarnaast was er juist tijdens het drinken van de milkshake minder hersenactiviteit waarneembaar dan bij het drinken van water. Omdat deze hersenactiviteiten plaats vinden in het gedeelte van de hersenen dat ook bij de gedragscontrole is betrokken, betekent dit dat deze vrouwen minder controle over hun handelingen hebben.

Een eetverslaving kan iedereen treffen

Mensen met een andere soort verslaving laten dezelfde hersenpatronen zien, aldus onderzoeker Asley Gearhardt. Ook is gebleken uit het onderzoek dat er geen verband is tussen het BMI en de hersenactiviteit van de proefpersonen. Dunne mensen hebben dus evenveel kans een eetverslaving te creëren als dikkere mensen. 

Meer aandacht voor (eet)verslaving

Het onderwerp eetverslaving is nog steeds een beetje dubieus. Het probleem wordt echter door het onderzoek van Gearhardt wel meer bespreekbaar gemaakt. Het is in ieder geval wel duidelijk dat mensen die kampen met een eetverslaving er met een dieet alleen niet komen. Je kunt het vergelijken met een drug, een sigaret of glas wijn; de verleiding weerstaan is erg moeilijk, maar zeker niet onmogelijk. De factor ‘verslaving’ is vaak de grote boosdoener, iets waar meer en meer aandacht aan moet worden geschonken!

Eet eiwitten, koolhydraten en vetten in de juiste proporties!

Vaak eten we teveel koolhydraten en te weinig eiwitten, met als gevolg dat het lichaam de meest waardevolle voedingsstoffen mist en we snel te dik worden, terwijl we voor ons gevoel juist niet veel eten. De perfecte voedingstip is dan ook je eiwitten, koolhydraten en vetten in de juiste verhoudingen te eten. Maar, dit is gemakkelijk gezegd dan gedaan!

Welke koolhydraten?
Wanneer je een gezonde voeding wilt eten, dan bestaat deze voor een deel uit eiwitten (30%), onverzadigde vetten(30%) en koolhydraten (40%).

Koolhydraten zijn te verdelen in enkelvoudige en complexe koolhydraten. De enkelvoudige, waaronder suikers, vind je onder andere terug in fruit, zoete voedingsmiddelen en snoep. De complexe, zoals zetmeel bevinden zich in onder meer pasta, rijst, aardappelen en brood. Beide soorten dienen als brandstof voor onze spieren.

Nu denk je wellicht dat het helemaal niets uitmaakt of je suikers of brood eet. Helaas we moeten je uit die droom helpen, want suikers worden vaak voor een gedeelte omgezet in cholesterol en vet, iets waar je dik van wordt. Bovendien krijg je dan een tekort aan energie, zodat je ook nog sneller moe bent.

De functie van eiwitten
Eiwitten zijn belangrijk voor je lichaam. Ze bestaan uit aminozuren die nodig zijn voor de aanmaak van afweerstoffen. Wie regelmatig kipfilet, bonen, vis, noten en eieren eet, beperkt het tekort.

Eet gezonde vetten
Onverzadigde vetzuren, te vinden in noten, vette vis en olijfolie zijn gezond. Zet dus geregeld een lekker visje, zoals zalm, makreel of tonijn op het menu. Onverzadigde vetzuren beschermen je organen en zorgen voor de huid elasticiteit.

Aan verzadigde vetzuren heeft je lichaam niets. Je vindt ze in onder meer snacks, sauzen, vlees, melkproducten, koek en kant-en-klaar-maaltijden. Probeer deze producten enigszins te beperken, omdat ze je cholesterol kunnen verhogen, waardoor hartklachten kunnen ontstaan.

Nu je ongeveer weet welke voedingsstof zich waarin bevindt, kun je wellicht een lekker weekmenu samenstellen.

Strakker lichaam voor de zomer

Wil jij ook graag een strakker lichaam voor de zomervakantie? De maanden maart en april worden vaak benut om het lichaam klaar te maken voor de zomer.

De winter is vaak niet bevorderlijk voor ons lichaam. We hebben weer gezellige feestdagen gehad, goed gegeten om de kou te doorstaan en thuis lekker bij de verwarming gezeten.  Het is nu echt tijd om aan de slag te gaan als we er voor de zomer goed uit willen zien.

Omdat het weer steeds beter wordt, zal het lichaam een stuk energieker zijn dankzij de zon en worden de mensen om ons heen ook vrolijker. Gelukkig maar want het is belangrijk om genoeg te blijven sporten om het lichaam fit en vitaal te houden.

Wil je er in de zomer goed uitzien, lekker in je vel zitten en geen zorgen maken over je lichaam?

Met dit nieuwe programma gericht op de zomer zal jij thuis in 30 minuten een strakker lichaam ontwikkelen:
http://www.thuis-trainen.nl/train-thuis-je-strakke-buik/

Als je een snel resultaat wilt behalen zijn de combinaties van oefeningen erg belangrijk. Dit is helemaal uitgelegd in het complete programma. Een paar korte effectieve trainingsmomenten per week is voldoende. Dan zorg je ervoor dat je lichaam de andere dagen van de week ontwikkelt, herstelt en daardoor constant bezig is met zichzelf te verbeteren en vet te verbranden.

Voor een kleine investering kan jij een strakker lichaam ontwikkelen.
http://www.thuis-trainen.nl/train-thuis-je-strakke-buik/

Afvallen zonder dieet… kan dat?

Van diëten word je uiteindelijk alleen maar zwaarder, futlozer en vergeet ook niet, heel chagrijnig.

Heb je je wel eens afgevraagd waarom er iedere keer een nieuw dieet ‘op de markt’ komt? Wat was er mis met het vorige? 

Neem de tijd om dit te lezen, want dit kan een verandering brengen in je leven..

Wij hebben aan voeding- en gewichtsconsulent Pia Harrevelt gevraagd wat de beste oplossing is om af te vallen. Welke methode werkt nu wel effectief?

Een dieet heeft altijd een begin en een eind.

En dan? Als je dan je ‘streefgewicht’ bereikt hebt, wat heb je dan werkelijk bereikt en hoe ga je dat nieuwe gewicht vasthouden? Wat als je op jezelf bent aangewezen en weer ‘mag’ eten wat je wilt. Geen dieetgoeroe meer die jou vertelt wat je vandaag gaat eten. Grote kans dat je weer terugvalt in je oude patroon en de kilo’s vliegen er weer aan. Binnen zeer korte tijd begin je weer aan het zoveelste dieet, want dit keer gaat het wel werken… toch?

Kan je genieten van je eten tijdens een dieet?
Heb je je wel eens afgevraagd waarom er iedere keer een nieuw dieet ‘op de markt’ komt? Wat was er mis met het vorige? Misschien is voor jou het los durven laten van alle dieetregels een moeilijke stap omdat je niet beter meer weet en het gevoel met je eigen lichaam onderweg kwijt bent geraakt. Je kunt zelf bijna niet meer beslissen wat je gaat eten. Je houdt je aan de regels van ‘deskundigen’.

Eten wordt een enorm gedoe en genieten is er niet meer bij; en dat is nu juist wat eten wel mag zijn. GENIETEN met hoofdletters!

De ervaring van Pia die alle mogelijke diëten heeft geprobeerd
Ik ben eruit gestapt. Als ( ex) dieetjunk heb ik alle mogelijke vreemde diëten uitgeprobeerd tot 5 jaar geleden. Ik viel altijd af en kwam ook altijd net zo snel weer aan; meestal met wat rente. Ik ben gestopt met diëten en ben inzicht gaan krijgen in mijn eetgedrag. Ook heb ik mijn leefstijl onder de loep genomen en ben een nieuwe weg ingeslagen. Door zelfonderzoek te doen kwam ik er achter waarom ik at als ik geen honger had en waar die eeuwige hang naar zoetigheid vandaan kwam.

Ik eet nu puur op intuïtie en geniet van alles wat ik eet zonder schuldgevoel, want waarom zou ik me schuldig voelen. Ik geef mijn lichaam voedsel op de momenten dat het daar om vraagt en het nodig heeft.  En oh ja, ook niet onbelangrijk, ik ben op een heel natuurlijke manier afgevallen tot een goed gewicht dat bij mij past.

In mijn praktijk in Pijnacker begeleid ik clienten op deze manier. Ze werken aan hun eetgedrag door zich bewust te worden van de redenen waarom ze eten. Uiteraard is gezonde, volwaardige voeding in combinatie met voldoende lichaamsbeweging de weg naar een slanker en fitter lijf, maar onderzoek tegelijkertijd wat de oorzaak van je overgewicht is anders blijft het een levenslange strijd.

Ze is begonnen met thuis te trainen
Het enige stukje wat mij nog ontbrak was een vorm van sporten die bij mij past en die ik vol kan houden.

Ik ben gestart met het thuis-train programma van Arno Snelder en heb voor het eerst sinds lange tijd weer eens mijn spieren gevoeld. En dat voelt goed!

 Afvallen zonder erbij te sporten heeft als nadeel dat je in verhouding teveel spiermassa verliest en dat is zonde want spieren verbruiken nu eenmaal meer energie dan vet!

Mocht je meer willen weten kijk dan op mijn website www.mooi-jezelf-zijn.nl

Warme groet

Pia Harrevelt

Voeding- en gewichtsconsulent   

Jong en lui! Liever jong dan lui..?

Tegenwoordig worden we van veel gemakken voorzien waardoor we over het algemeen steeds luier worden. 

Met het gemak van internet hoef je tegenwoordig bijna de deur niet meer uit om met een vriend of vriendin te kletsen.

Kinderen gaan bijna niet meer de straat op om spelletjes te spelen of te voetballen want vriendjes/vriendinnetjes kunnen ze ook via het online gamen ontmoeten. 

Ook hoeveel steeds minder vaak de deur uit omdat bijna alles via webshops is te bestellen en thuis wordt bezorgd.

Handig en makkelijk. Maar lichamelijk worden we er zeker niet beter van. Eigenlijk worden we er een beetje lui van.

Als je jong en energiek bent is het des te belangrijker om actief bezig te zijn met je lichaam en contact te maken met andere jongeren. Als het lichaam namelijk in de jongere jaren niet genoeg sport en beweging heeft gehad dan is de kans heel groot dat je op latere leeftijd zwaarlijvig wordt en het ook blijft. Ook zullen je botten en gewrichten minder sterk zijn waardoor je er op latere leeftijd veel sneller last van zult krijgen.

Dat wil je natuurlijk niet. Dus wees jong en actief in plaats van lui en passief!

Zorg dat je genoeg aan je beweging komt want je lichaam heeft dit toch nodig. Hoe meer je in je jongere jaren beweegt des te minder last je later zult krijgen van lichamelijke klachten. Bovendien heb je in je jongere jaren veel meer energie. Kun je voorstellen hoe hard je er dan voor moet werken als je de energie van je jongere jaren niet benut?

Diabetes komen snel om de hoek kijken, overgewicht, hart- en vaatziekten, gewricht problemen noem maar op…

Maak er een uitdaging van om jong te zijn in plaats van lui en problemen voor te zijn in plaats van ze later op te moeten lossen.

Jong en lui? Beter jong dan lui!

Video: Waarom is het zo moeilijk om mijzelf te motiveren?

Motivatie is een belangrijke sleutel naar succes. Zonder motivatie en plezier begin je niet leuk aan een training. Dit komt omdat het een onbekend gebied is en je leeft in je oude patroon. Dit moet je doorbreken, maar hoe?