Anti Aging – 5 Tips om mooi ouder te worden

Wie wilt dat nou niet, mooier ouder worden? Om daar tips over te geven hebben we een interview gehouden met anti-aging expert Francine van Broekhoven.

“Botox is old school anti-aging”

Francine van Broekhoven heeft zes jaar lang haar eigen acupunctuur praktijk gerund, is eigenaar van WellAware en distributeur van het revolutionaire Nu Skin Enterprises. Kortom: een veelzijdige expert op het gebied van gezondheid en anti-aging.

 Vage klachten
Veel cliënten komen mijn praktijk binnen met vage klachten. Ze hebben bijvoorbeeld last van een spastische darm, vermoeidheid, chronische hoofdpijn of eczeem. Vaak hebben ze al een heel traject achter de rug voordat ze bij mij aankloppen. Ik ben op zoek gegaan naar de oorzaak van deze vage klachten en ontdekte dat de boosdoener veelal onze voeding is: ons voedsel is ernstig verschraald en we eten teveel koolhydraten. Daarnaast heeft het slikken van antibiotica onze darmen beschadigd.

 Gezond oud worden
Voedingssupplementen spelen een belangrijke rol bij het gezond ouder worden. De ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is al lang niet meer toereikend. Het vult voldoende aan om geen scheurbuik te krijgen, maar je lichaam vraagt om aanvullende voedingsstoffen in de vorm van supplementen. Ik vraag wel eens aan mijn cliënten waar ze willen zijn als ze met pensioen zijn. Zelf zou ik dan graag een paar maanden per jaar op een zonnige strand in Griekenland doorbrengen. Maar dat betekent wel dat ik nu al actie onderneem om op een gezonde manier oud te worden. Dat is de kern van anti-aging: gezond ouder worden.

 Cosmetische chirurgie
Cosmetische chirurgie als de oplossing tegen veroudering heeft niets te maken met gezond ouder worden. Door botox kunnen er knopen in je gezicht ontstaan en bovendien zorgt het ervoor dat je unieke gezichtsuitdrukking verdwijnt. Italiaans onderzoek heeft uitgewezen dat botox de hersenen kan aantasten en dus zeer schadelijk is. Ik noem cosmetische chirurgie altijd old school anti-aging.

Genen in de aan-stand
Genen bepalen hoe lang je wordt, wat de kleur van je ogen is en voor welke ziektes je aanleg hebt. Als je ouder wordt gaan een flink aantal van je genen op de uit-stand. Gelukkig kun je tegenwoordig veroudering tegengaan door gen-supplementen te slikken en zo je genen weer in de aan-stand te zetten.

Supplementen
Het is belangrijk om één voedingssupplement te slikken, dus kies voor een tablet waar alles in zit wat je nodig hebt. Voorbeelden van goede voedingssupplementen zijn Solgar, Plantina, Vitals, Davitamon en Centrum. Zelf ben ik erg enthousiast over LifePak van Nu Skin. Veel supplementen waar op TV reclame voor wordt gemaakt, kun je beter links laten liggen. Deze supplementen worden nauwelijks in je lichaam opgenomen en je lichaam herkent de supplementen niet als voedsel.

 Vijf tips om mooi ouder te worden

  1. Vermijd rokerige ruimtes. Nicotine gaat door de huidbarrière heen en beschadigd dus niet alleen de longen van degene die rookt, maar beschadigd ook de huid van de mensen om de roker heen.
  2. Zorg dat je veel omega-3 binnen krijgt door bijvoorbeeld olijfolie te gebruiken. Het maakt niet uit of het olijfolie van de Euroshopper is of een duur Italiaans merk.
  3. Laat de dagcrèmes met als basisingrediënt ‘mineral oil’ staan. Dit ingrediënt zit zowel in de goedkope als in de dure dagcrèmes en zorgt er onder andere voor dat de huid uitdroogt.
  4. Voor topsporters is het belangrijk om een goed supplement te slikken. Doordat ze veel verbranden en veel zuurstof opnemen, bevinden er zich veel vrije radicalen in hun lichaam. Deze vrije radicalen kunnen onschadelijk worden gemaakt door het slikken van een goed supplement.  
  5. Neem na een antibiotica kuur altijd een probiotica kuur. Een probiotica kuur is verkrijgbaar bij de betere drogist.

Vakantietips

Je gaat met vakantie en dat is heerlijk. Veel mensen zijn bang kilo’s aan te komen op vakantie.

Dat hoeft  niet!

Er is een verschil tussen jezelf ongegeneerd volproppen omdat het vakantie is en volop genieten van normale porties heerlijk eten, omdat je het echt lekker vindt.

 

Onderstaande tips kunnen je op weg helpen om zonder al teveel extra gewicht terug te komen.

  • Zorg voor voldoende vezels in je voeding voor een verzadigd gevoel. (fruit, groente, volkerenproducten);
  • Begin de dag met een voedzaam ontbijt met voldoende eiwitten. Als je de dag goed begint is het vaak makkelijker om vol te houden    de rest van de dag ook goed te eten;
  • Bij honger altijd eerst iets gezonds eten; de kans is groot dat daarna de trek in “lekkers” over is;
  • Vergeet je tussendoortjes niet.  Regelmatig eten houdt je stofwisseling aan de gang en voorkomt te grote honger;
  • Zorg dat je altijd iets voedzaams in je tas hebt zitten. Als je overvallen wordt door trek heb je in ieder geval de keus om een verantwoord tussendoortje te eten;
  • Bij eventuele buffetmaaltijden:  Ga 1 keer je bord opscheppen, eet rustig, kauw goed en geniet van al het moois en lekkers wat op je bord ligt. Je mag best af en toe je bestek even neerleggen om te voelen of je misschien al genoeg hebt gegeten. Je bord hoeft niet leeg!;
  • Drink voldoende water;
  • Pas op met alcohol; het zijn loze caloriebommen en het wekt de eetlust op;
  • Kies wat vaker voor een waterijsje in plaats van roomijs;
  • Als je uit eten gaat kun je kiezen voor een mager voorgerecht (salade) of je laat je toetje weg;
  • Stokbroodjes geven ongemerkt veel extra calorieën. Zeker met kruidenboter;
  • En………..genoeg is genoeg ook al is je bord nog niet leeg. In de meeste restaurants zijn de porties veel te groot!;
  • Beweeg elke dag een half uur (strandwandeling, fietstochtje of doe gezellig mee met de aquagymJ.  Zwemmen is ook heel goed voor je lijf;
  • Bedenk goed dat het natuurlijk wel vakantie is. Als je iets aankomt moet je niet bij de pakken neer gaan zitten maar na de vakantie gewoon de draad weer oppakken;

Je weet nu hoe het moet en dat je het kunt.

Dan wens ik je een heerlijke vakantie. Geniet van deze tijd en van het eten.

Een mooie uitspraak van “Loesje” is: Geniet nooit met mate! (Geldt niet voor roomijsjes;)

Fijne vakantie!

De sportschool, de outfit en ik!

Onlangs berichtte ik al over mijn start met het thuis-train programma van Arno Snelder. Dat ik bij het uitdelen van de sportiviteit niet vooraan heb gestaan mag duidelijk zijn, maar ook ik ben me bewust van het feit dat je een fit lijf niet cadeau krijgt.

Dat het sporten niet een aangeboren liefhebberij is van mij lees je hieronder.

Van mij kan een sportschool slapend rijk worden. Ik heb bij voorkeur een onbeperkt abonnement, omdat ik dan zo vaak als ik wil kan gaan! Of in mijn geval zo vaak als ik wil niet…

Als kind vond ik buiten spelen heerlijk: verstoppertje, tikkertje, schaatsen in de winter; het was allemaal leuk en vanzelfsprekend. Maar toen brak de schooltijd aan met bijbehorende schoolgym. Mijn leven was voorbij!

Hoe leuk denk je dat het is om –  met hoogtevrees –  zigzaggend een klimrek in te moeten en dan halverwege met je kont klem komen te zitten? De rest van de klas vond het hilarisch, maar ik zag er niet direct de lol van in. Lang leven de menstruatie!  Wat heb ik daar een misbruik van gemaakt. Ik was met gemak drie keer in de maand ongesteld en dan kun je echt niet gymen. Echt niet!

Mijn sportavontuur
Mijn eerste vrijwillige sportavontuur was bij Kracht en Vlugheid: een turnclub; je moet er maar opkomen! Mijn vriendinnetjes hadden van die leuke blauwe pakjes en dat wilde ik ook. Mijn liefde voor sportoutfits was geboren. Dat daar consequenties aan verbonden waren kwam ik snel achter. De evenwichtsbalk, de mat, de bok; niets bleef me bespaard. Ik ben heel wat keren van die balk afgeflikkerd; en maar blijven lachen!

Inmiddels had de aerobics zijn intreden in Nederland gedaan en daar moest ik bij zijn of course, want heb je enig idee hoe leuk die pakjes waren. Ik had een heel strak, kobaltblauw exemplaar met uiteraard bijpassende beenwarmers en het stond me beeldig. Ik was 17 dus……. Bij de eerste les scheurde ik een kuitspiertje. Tja, het arme been was niet gebouwd op zulk explosief geweld.

Geen nooit op
Ik heb het hierna nog twee keer een kans gegeven, maar al snel rees bij mij de vraag wat al dat op en neer gespring voor toegevoegde waarde aan mijn leven gaf. Daarbij was ik inmiddels ook wel weer uitgekeken op de outfit.Opeens viel het, toen nog, kwartje: ik ging wielrennen; dat ik dat niet eerder had bedacht! Ik had zo’n enige rode racefiets gezien met bijpassende kekke fietsbroek mèt zeem.  Mijn man- toen nog mijn vriendje- stonk er in en beloofde, heel loyaal, met mij mee te  fietsen.

Oh wat zou ik slank, en gespierd (vooral die billen) en fit worden. De voorpret was begonnen.  Leuker dan dat zou het ook niet worden. De eerste fietstocht viel zó tegen. Al snel werden we ingehaald door een hardloper, maar hé, het waaide hard hè! Na nog een paar pogingen bood een collega aan de fiets van me over te nemen. Met bloedend hart heb ik afscheid genomen van mijn prachtige rode ros.

Probeer en ervaar het net zoals ik!
Soms kijk ik nog wel even stiekem tussen de sportoutfits (for all time sake), maar weet de aankopen  nu te beperken tot een simpele zwarte sportbroek met een fleurig shirt erboven; dat dan weer wel.

De outfit en ik zijn een hernieuwde relatie aangegaan met sporten. Dit keer lekker thuis onder het toeziend oog van Arno. En dat bevalt mij tot nu toe prima!
Het online programma:
http://www.thuis-trainen.nl/thuis-train-programma-online/

Het programma op dvd:
http://www.thuis-trainen.nl/producten/thuis-trainen-programma-op-dvd/

Warme, licht sportieve groet

Pia Harrevelt, voedings- en gewichtsconsulent

Sporten in de ochtend geeft energie voor heel de dag!

Misschien wil je het niet geloven, omdat je ’s morgens veel liever een uurtje langer slaapt, maar sporten in de ochtend heeft toch echt enorm veel voordelen. We zullen je een aantal redenen noemen, zodat we je wellicht kunnen overtuigen waarom het zo goed werkt. En bedenk, wanneer je eenmaal gewend bent, wil je niets anders meer! 

Begin je dag rustig

Normaal gesproken is de ochtend het rustigste moment van de dag. Een mooie gelegenheid dus om alles tijdens het sporten eens rustig te overdenken. Welke zaken houden je bezig en welke oplossingen kun je bieden. 

Je hersenen ontwaken

Het sporten in de ochtend zorgt ervoor dat je hersenen wakker worden. Omdat je geest nog lekker leeg is, kun je mooi vast een mentale to-do lijst voor die dag maken. (Heb je dat alvast gehad). 

Sporten bevorderd de stoelgang

Sporten, zeker in de ochtend, heeft op je stoelgang een bijzonder positief effect. Heb je dus soms last van verstopping, dan kan sporten in de ochtend deze klachten helpen verminderen. 

Gemakkelijker afvallen

Het is aan te raden voor het sporten een goed ontbijt te nemen. Sporten op een lege maag zorgt voor verlies van spierweefsel. Sporten met een ontbijt in je maag zorgt voor een snellere stofwisseling, waardoor afvallen gemakkelijker wordt. 

Geen zin? Sport dan in de ochtend

Sporten is fijn, maar iedereen heeft weleens een keer geen zin. Door te sporten in de ochtend heb je het in ieder geval gehad, zodat je drukke schema geen roet meer in het eten kan gooien. 

Tot slot, sporten in de ochtend geeft je de rest van de dag energie voor 10!

Tien tips voor genieten van een verantwoorde en gezonde barbecue

De temperatuur stijgt; we genieten volop van de lente! Nu het langer licht is en de avonden langer een warm zijn, wordt bij veel mensen de barbecue weer uit de schuur gehaald. Genieten van een lekker stuk vlees, romige sauzen, volop stokbrood besmeerd met kruidenboter of belegd met (franse) kaas en misschien ook wel een verkoelend biertje of wijntje om het feest compleet te maken. Erg lekker allemaal maar past zo’n barbecue ook in een gezond en verantwoord voedingspatroon?

Overdaad aan lekkers…
Een barbecue is gezellig, een barbecue is lekker. Een barbecue is ook vaak overdadig… Een traditionele barbecue (zoals hierboven omschreven) past eindelijk niet in een verantwoord voedingspatroon. Dit wil niet zeggen dat je nooit mag of kunt barbecueën natuurlijk maar wees je bewust van het feit dat een overdaad aan vlees, sauzen en wellicht ook alcohol niet thuis horen in een gezond voedingspatroon. Wat dan wel?

Lekkere en verantwoorde alternatieven
Je kunt een barbecue ook zo inrichten dat het wel past in een gezond en verantwoord voedingspatroon. Tien simpele tips voor je op een rijtje: 

  1. Kies voor vis in plaats van vlees op de barbecue.
    Vis bevat doorgaans minder en betere vetten dan vlees. Zalm, kabeljauw en garnalen zijn heerlijk op de barbecue. Let wel op met garnalen, deze bevatten doorgaans een behoorlijke hoeveelheid voedingscholesterol. En voor de echte vlees liefhebber is wellicht tonijn, door de stevige bite, een goed alternatief.
  2. Verrijk de maaltijd met een gezonde couscoussalade als koolhydraat component.
    Bij een barbecue wordt brood vaak als koolhydraat component gekozen. Met brood, in volkoren variant, is niet veel mis maar de smeersels en het beleg van het brood maken dat je ongemerkt veel calorieën binnen krijgt. Couscous is een goede vervanging van het koolhydraat component van de maaltijd.
  3. Marineer vis en vlees voor het op de barbecue gaat. 
    Sauzen zijn dan niet meer nodig. Dit scheelt een heleboel loze calorieën en beperkt de inname van (slechte) vetten en het is ook nog eens veel lekkerder!
  4. Bereid groenten op de barbecue.
    Dit geeft een aparte smaak aan de groenten. Gebruik bijvoorbeeld champignons, tomaatjes, courgette, aubergine, maïs, venkel, etc. Besprenkel de groenten met olijfolie en eventueel verse kruiden zoals rozemarijn, tijm, etc.
  5. Maak zelf kruidenboter.
    Wil je toch lekker genieten van een stokbroodje kruidenboter bij de barbecue? Kies dan voor een zelfgemaakte kruidenboter gemaakt van halvarine of margarine in plaats van roomboter. Een stuk gezonder en net zo lekker! Gebruik voor een lekkere kruidenboter verse kruiden zoals peterselie, bieslook en basilicum.
  6. Voorzie salades van een eigen gemaakte dressing met slimme gezonde ingrediënten.
    Vervang de mayonaise-achtige dressing voor salades door een dressing op basis van (magere) yoghurt, citroensap of een scheutje olijfolie. Voorzie een knapperige groene salade bijvoorbeeld van heerlijke yoghurt-mosterd dressing. Meng 1 lepel mosterd door 3 lepels yoghurt en voeg naar smaak kruiden toe.
  7. Voorzie de tafel van gezonde snacks.
    Denk bijvoorbeeld aan komkommer, worteltjes, paprika en tomaatjes. Dit beperkt de drang naar het eten van brood.
  8. Zet naast het glas met het gekozen drankje ook een glas met water.
    Hierdoor drink je minder frisdrank, sap, bier, wijn, etc. en beperk je de inname van loze calorieën. Daarbij helpt water om je verzadigingsgevoel te stimuleren waardoor je minder eet.
  9. Serveer een frisse fruitsalade.
    Zo krijg je lekker veel vitamines binnen! Als je kiest voor rijp seizoensfruit is het niet nodig om extra suiker of zoetstof toe te voegen aan de salade. Wil je de salade toch iets zoeter maken? Kies dan voor een lepeltje honing of scheutje vruchtensap als zoetmaker.
  10. Kies voor vegetarisch.
    Laat vlees en vis zitten en kies eens wat anders. Erg lekker en snel klaar voor op de barbecue is bijvoorbeeld een gebalanceerd koolblad gevuld met gemarineerde tofu of een portobello (grote champignon) gevuld met spinazie en geitenkaas.  Geniet van de lente, geniet van de barbecue!

Morgen ga ik beginnen

Morgen ga ik beginnen

Behoor je ook tot de maandagochtendlijners? Roep jij elke dag weer: ‘morgen ga ik beginnen’? Een schrale troost is misschien dat je niet de enige bent.  Een groot nadeel is echter dat het je niet dichter bij je doelen zal brengen.

Om gedrag te veranderen zijn een aantal zaken zeer belangrijk:

–          Je te behalen doel moet helder zijn; je moet precies weten wat het is dat je wilt
            veranderen.

–          Het te behalen doel moet haalbaar zijn. Als ongetraind persoon roepen dat je 
           volgende week de Mount Everest gaat beklimmen is niet haalbaar, dat lijkt me
           duidelijk.

–          Omschrijf het gewenste gedrag positief.  Niet roepen “ik wil geen eetbuien meer” 
           maar geef aan wat je wel wilt. Bijvoorbeeld: “volgend jaar om deze tijd ben ik een 
           stuk fitter en gezonder dan nu”

–          Onderneem actie.  Zonder actie te ondernemen en stappen te zetten bereik je 
           uiteraard niets. Het mooie is dat als je eenmaal een stap hebt gezet de tweede 
           stap veel dichterbij komt. Je hebt jezelf laten zien dat je wel degelijk in staat bent
           je leven op een positieve manier te veranderen.

–          Maak een stappenplan en breidt deze elke week uit als de vorige stap gezet is.

Uitstelgedrag komt niet zelden voort uit faalangst.  Bang voor mislukking of teleurstelling zijn angsten die mensen tegenhouden datgene te doen wat ze eigenlijk heel graag zouden willen doen. Meestal zijn deze angsten gebaseerd op niet realistische overtuigingen en gedachten. Verandering kan een beetje eng zijn. Het gedrag wat je nu vertoont is misschien niet het beste voor je maar wel bekend en vertrouwd. Ook dat kan een reden zijn om die eerste stap niet te zetten.

Gedragsverandering gaat plaatsvinden als je:

–          je huidige gedrag en de nadelen daarvan zo zat bent dat er iets voor je moet
           veranderen.

–          je te behalen doel zo duidelijk en helder is, dat je weet waar je naar toe wilt
           werken en het je daardoor minder moeite kost ermee aan de slag te gaan.

Niet zelden hoor ik mensen zeggen:  “ ik kan het niet en het gaat me ook nooit lukken”. Grote kans dat ze gelijk krijgen. Heb vertrouwen in jezelf en in je lijf dat veel meer aangeeft als je er maar naar wilt luisteren.

Zoek de juiste hulp als dat nodig is en begin vandaag nog!

Met dit programma ga je stappen vooruit maken richting jou doel omdat dit volledig is gericht op motivatie en plezierig trainen. Zet de eerste stap richting jou doel door te beginnen. http://www.thuis-trainen.nl/thuis-train-programma-online/

Je zult ervaren hoe lekker het is om dat lijf te laten bewegen en het te voeden in plaats van te vullen.

Succes en vergeet niet:

“Onze grootste prestatie is niet dat we nooit vallen, maar dat we elke keer weer opstaan”. (Confusius)

 Warme groet,

Pia Harrevelt (Mindful gewichtsconsulent)

De nieuwe methode voor een strakker lichaam in 30 minuten

In 30 minuten kan jij een strakker lichaam krijgen, met de nieuwe methode afkomstig uit Engeland. Misschien kijk je nu wel op tegen de vakantie omdat je niet lekker in je vel zit of wil je de laatste centimeters kwijt van je buik.

Omdat Arno jou graag wilt helpen heeft hij deze methode, ontwikkeld door de leiders op het gebied van personal training, overgebracht naar Nederland. Deze methode is nu ook voor jou beschikbaar. De mensen die het hebben geprobeerd zijn erg enthousiast omdat je veel centimeters zijn verloren rondom hun buik, armen, benen en billen.

Vandaag is deze methode ook voor jou beschikbaar.

Via de volgende link kan je meer informatie lezen wat het programma inhoudt:
http://www.thuis-trainen.nl/products/sp/strakker-lichaam-programma/