Water als wondermiddel?!

‘Van water val je af’. Een uitspraak die je vaak hoort als het gaat om afvallen of diëten. Maar is dat werkelijk zo? Als je maar heel veel water drinkt, vliegen de kilo’s er dan gewoon vanzelf af? 

Om kort te gaan. Nee, van water drinken val je niet af. Want als dat zo zou zijn betekent het dat als je maar veel water drinkt, en dus niets aan je levensstijl verandert, je vanzelf gewicht verliest. Helaas is dit dus niet waar….

Functie van water
Dat water belangrijk is om een gezond voedingspatroon te bereiken is wel waar. Niet omdat water er voor zorgt dat de kilo’s er af vliegen maar omdat water een aantal belangrijke functies heeft in ons lichaam. Zo is water o.a. een transportmiddel. Water zorgt er voor dat vitamine, mineralen en voedingsstoffen getransporteerd worden in het lichaam en zo op de juiste plekken komen. Ook zorgt water voor het afvoeren van de afvalstoffen uit je lichaam. Door na een training voldoende water te drinken kunnen de afvalstoffen, die ontstaan zijn door de trainingsinspanning, via de urinewegen het lichaam verlaten. 

Naast transportmiddel is water van belang om de lichaamstemperatuur te regelen. Een functie die vooral tijdens een training van groot belang is. Loopt de temperatuur te hoog op in het lichaam, dan openen de zweetklieren, en ga je zweten. Door de verdamping van het zweet op je huid daalt je lichaamtemperatuur. Om te kunnen zweten is het dus belangrijk dat je waterhuishouding goed op orde is. Gemiddeld verlies je tussen de 300 en 800 cc vocht per dag door te zweten. Dit is vergelijkbaar met 1 tot 4 glazen water. Wat je ‘verzweet’ moet je ook weer aanvullen. Heb je gesport, ben je intensief bezig geweest of is het een warme dag dan kan de hoeveelheid vocht die je verliest verder oplopen en moet je méér water drinken om je vochtverlies aan te vullen. 

Tips om meer water te drinken
Veel mensen geven aan het moeilijk te vinden om voldoende water te drinken. Meestal omdat het simpelweg geen gewoonte is en het daardoor (nog) niet is ingepast in de levensstijl. Dat water drinken onderdeel wordt van de levensstijl is belangrijk. Maar hoe pas je dit in? 

Kies er bijvoorbeeld voor om standaard bij het tandenpoetsen één of twee glazen water te drinken. Dan heb je, met twee poetsbeurten op een dag,  je gemiddelde behoefte aan water vast binnen. Is het een warme dag, dan verlies je meer vocht, en zal je meer water moeten drinken. Zet standaard een kan of fles water in de koelkast zodat je altijd lekker koud water hebt. Vind je gewoon water een beetje saai? Doe dan een stukje citroen en/of een paar blaadjes munt in het water. Zo is het water een stuk minder saai. 

Intensief sporten? Intensief water drinken!
Om het lichaam tijdens het sporten op temperatuur te houden gaat de zweetproductie omhoog en verlies je meer vocht dan gemiddeld. Het is daarom belangrijk om al vóór het sporten voldoende water te drinken zodat je tijdens het sporten voldoende vocht in het lichaam hebt om te kunnen zweten. 

Bij een zware training zal je ook tijdens het sporten de vochtbalans moeten blijven aanvullen. Naast water is een sportdrank tijdens de training een goede aanvulling. Deze zijn in verschillende samenstellingen en toepassingen te krijgen. Tijdens de training is een isotone sportdrank, een drankje dat qua samenstelling (suikers en zouten) ongeveer gelijk is als de suikers en zouten in het lichaam  – tussen de 6 en 8 gram koolhydraten per 100 ml – een goede manier om de vochtbalans op peil te houden. Hierdoor blijft je trainingsprestaties op peil. Voorbeelden van isotone drankjes zijn AA Isotone, Aquarius of Extran dorstlesser. 

Ná een (zware) training is het aan te bevelen om, naast water, ook een hypertone (energy) drank te drinken. Een hypertone drank heeft een hogere waarde aan suikers en zouten (> 8 gram koolhydraten/100 ml) dan de waarde in het lichaam waardoor de suikers en zouten snel worden opgenomen in het lichaam. Dit zorgt voor een snelle aanvulling van de verliezen die zijn ontstaan tijdens de training. Voorbeelden van hypertone dranken zijn AA-High Energy, Extran Energy en Extran Lemon ice en Orange. 

Water als bodyguard 
De mythe dat je van veel water drinken afvalt is dus niet waar. Toch kan water drinken wel een belangrijke functie hebben als het gaat om afvallen. Water zorgt namelijk voor een gevuld, verzadigd, gevoel. Door vóór een maaltijd al een of twee glazen water te drinken zul je tijdens het eten eerder een verzadigd gevoel hebben. De verzadigingsprikkel geeft het signaal dat het tijd is om te stoppen met eten. Op deze manier is water dus jouw bodyguard die je beschermd om niet meer te eten dan je lichaam nodig heeft.

Dus hoewel je niet afvalt van veel water drinken, is water wel van groot belang in een gezonde levensstijl. Proost!