Zin en onzin over afvallen

Ken je dat? Je zit op een verjaardag en iedereen heeft verstand van afvallen. Van aardappels word je dik. Van water val je af. Van eten na acht uur kom je aan…  Maar wat is nu werkelijk waar en wat is onzin als het gaat om afvallen?

Over veel dingen is ook de wetenschap het nog niet helemaal eens met elkaar dus laten we ons beperken tot wat we zeker weten. Laten we bovenstaande beweringen maar eens onder de loep nemen.

Aardappels dikmakend?

Onzin. Aardappels leveren complexe koolhydraten (zetmeel) en het lichaam moet hard werken om deze te verteren. Dit is juist gunstig voor het lichaam. Daarnaast leveren gekookte aardappels veel vitamines en vezels en slechts de helft van de calorieën die een portie pasta of rijst levert. Gekookte aardappels zijn dus niet dikmakend. Ga je de aardappels frituren, ja dan hebben we het over een dikmaker.

Van water val je af?

Onzin. Hoewel voldoende water drinken heel belangrijk is voor een goede gezondheid zorgt water er niet voor dat je gewicht verliest. Water geeft misschien wel een vol gevoel waardoor je niet zo snel geneigd bent om iets te eten.

Eten na acht uur maakt dik?

Onzin. Mensen denken onterecht dat alles wat je na acht uur eet direct wordt opgeslagen in vet en dus dik makend is.  Maar je stofwisseling (vertering) gaat 24 uur per dag door, dus ook na acht uur ’s avonds. 

Hoe kun je dan wel afvallen?

Om een gezond gewicht te bereiken of te behouden gaat het altijd om het totaal plaatje. Dus hoe actief ben je en welke producten kies je. Train je intensief? Dan heeft je lichaam ook meer energie nodig. Deze energie kun je halen uit een candybar maar ook uit een gezonde smoothie. Keuzes maken dus…

Afvallen betekent niet dat je (tijdelijk) de energie inname drastische moet verlagen, dat wat je bij de zogenaamde crash diëten ziet. Door het drastisch verlagen van de calorie inname gaat het lichaam in de zogenaamde spaarstand. Afvallen betekent dat je gezonde productkeuzes maakt zodat het lichaam voldoende koolhydraten, eiwitten, (goede) vetten, mineralen en vitamines binnen krijgt.

Wil je afvallen dan gaat het er niet om dat je snel gewicht verliest maar dat je op een gezonde manier gewicht verliest. Heb dus geduld…

Bikiniproof: strakke buik en billen in een handomdraai

De lente is begonnen! Nog even en de rokjes en korte broeken kunnen weer uit de kast. Tijd om het lichaam bikiniproof te krijgen. Een paar simpele oefeningen om mee te beginnen.

Strakke buik

Het winterisolatie mag er af. We willen de buikspieren weer kunnen zien! Bij het trainen van de buik, door middel van crunches (handen in de nek en ellebogen naar de knieën brengen), geven veel mensen aan dat ze last van de nek krijgen. Daarom een aangepaste crunch voor meer rendement en zonder last van de nek; de long stretch crunches!

Kom liggen op je rug. Span je benen aan, knijp de benen tegen elkaar aan van de grote teen tot aan je billen. Vouw je handen als een mandje achter het hoofd en breng de elleboogpunten recht omhoog naar het plafond. Je nek blijft recht, til je romp als een plank een klein stukje van de grond omhoog. Je schouderbladen komen los je borst komt recht omhoog. Een absolute buikspier killer!

Strakke billen

Strakke billen zijn onmisbaar voor een goede bikini look. Maar hoe train je de billen? Simpel! De lunge is de perfecte oefening om de billen aan te pakken.

Ga rechtop staan met je voeten op heupbreedte. Zet je handen op de heupen. Stap naar voren en breng de achterste knie rustig recht naar beneden. Houd je romp trots rechtop. Je benen zijn nu in een hoek van 90 graden. Let op dat de voorste knie recht boven de enkel is voor de veiligheid van de knie. Kom rustig rechtop en stap terug met je voeten naast elkaar. Je billen zullen branden! Bijkomend voordeel; ook je bovenbenen worden getraind.

Meer oefeningen; sneller bikiniproof

Op Thuis-Trainen.nl vind je naast de lunge en de long stretch crunches nog veel meer effectieve oefeningen voor strakke billen en een strakke buik. Dus hup met die billen van de bank en kom in actie. Voor je het weet ben je bikiniproof!

Klik op onderstaande link en ervaar het programma:
Programma met oefeningen voor de buik, billen en benen

Sportsupplementen; zin of onzin?

Meer en sneller spiermassa aanmaken. Langer en sneller hardlopen. Minder snel verzuren en sneller herstellen. Zomaar een greep uit de wensen van sporters en het verbeteren van de sportprestaties. Zijn sportsupplementen voor deze sporters de oplossing?  Het Voedingscentrum dook in de wereld van sportsupplementen en oordeelt.

Sportsupplementen

Werken sportsupplementen eigenlijk wel? Er zijn tal van sportsupplementen maar volgens het Voedingscentrum werkt eigenlijk geen enkel sportsupplement met uitzondering van creatine.

Ben je nieuwsgierig en wil je hier meer over weten, dan kun je meer lezen in het boek: “Alles over sport en voeding”, dat onlangs is gelanceerd. Dit boek staat vol vragen die via social media door mensen zoals jij en ik, aan het Voedingscentrum zijn gesteld. De doelgroep van dit boek zijn mensen die gezond willen eten zodat ze hun (sport)doelen kunnen bereiken. Enkele van deze doelen kunnen zijn: afvallen, gezonder leven en sportprestaties verbeteren. In het boek staan nuttige tips op het gebied van afvallen en sporten. Ook staan er allerlei gezonde en smakelijke recepten in.

Wat is creatine?

Creatine is een stof dat in ieder lichaam voorkomt. Door meer creatine in te nemen, kan je iets beter gaan presteren op het sportieve vlak. Bij het leveren van lichamelijke inspanningen speelt creatine een grote rol. Korte maximale krachtinspanningen houd je zo langer vol. Een ander voordeel is, dat je hersteltijd na deze lichamelijke inspanning korter is. Verzuring treedt minder snel op en daardoor ben je minder snel moe.

Eetpatroon

In het boek van het Voedingscentrum staan tips over je eetpatroon. Welk voedsel in welke hoeveelheden eet je bijvoorbeeld voor het moment dat je een sportprestatie wilt gaan leveren? Sportsupplementen doen niet wat ze beloven. Sterker nog, ze kunnen zelfs schadelijk zijn voor het lichaam. Antioxidanten kunnen het spierherstel vertragen in plaats van dit herstel te versnellen. Het boek “Alles over sport en voeding” helpt je, op andere manieren de beste prestatie neer te zetten. 

Het Voedingscentrum

Het Voedingscentrum informeert consumenten over en stimuleert hen tot een gezonde en meer duurzame voedselkeuze.

Vernieuwde Vet Verbrandingscursus ONLINE!

De cursus ‘Vet Verbranding op een leuke en prettige manier zonder dieet’ is geheel vernieuwd! Deze cursus hebben wij sinds november 2011 beschikbaar gesteld via deze website. We hebben er veel leuke reacties op mogen ontvangen. We hadden in een korte tijd al meer dan 130 reacties ontvangen!

UPDATE 22-03-2012

De cursus is zojuist online geplaatst en is toegankelijk voor jou! De ‘oude’ cursus zal over een maand niet meer toegankelijk zijn omdat we volledig over willen stappen naar de nieuwe cursus. Ga snel naar www.thuis-trainen.nl/cursus/vet-verbranding/ en bekijk direct de vernieuwde cursus!

Wat is er vernieuwd?

Omdat het niet altijd makkelijk was om de video’s uit de hele cursus te raadplegen hebben we besloten om dit goed aan te pakken. Hieronder de voordelen van de vernieuwde cursus:

1) De lay-out is geprofessionalieerd

2) Alle video’s uit de cursus zijn vanuit 1 overzicht te raadplegen

3) Er zijn downloads toegevoegd aan de video’s

4) De mogelijkheid om de cursus te volgen samen met vrienden of familie

5) Sociale media zoals Facebook en Twitter kunnen worden gebruikt

6) Nieuwe informatie is toegevoegd

7) en meer…

Wanneer is de cursus beschikbaar?

De vernieuwde vet verbrandingscursus zal uiterlijk aanstaande donderdag 22 maart worden gelanceerd. Dan zal deze ook direct beschikbaar worden gesteld voor jou! Je ontvangt hier nog een e-mail over. Ook zal op deze blog meer informatie te vinden zijn.

Hieronder is alvast een afbeelding te zien van de vernieuwde cursus!

Vet Verbranding Cursus vernieuwd!

 

Transvetten hebben een slechte invloed

Het eten van transvetten (onverzadigd voedsel) is ongezond voor je. Uit een onderzoek is gebleken dat het eten van transvetten niet alleen ongezond is, maar je raakt ook snel geïrriteerd en je wordt er agressiever door. Dit hebben wetenschappers geconstateerd uit een onderzoek die is gehouden met 1000 proefpersonen.

 

Wat zijn transvetten?

Transvetten kom je vooral tegen in margarine en in kant-en-klaar voedsel. Als je het hebt over transvetten dan praat je over onverzadigd vet. Het staat bekend als ongezond en je loopt door transvetten meer risico op onder andere suikerziekten en hart- en vaatziekten.

Het onderzoek

Wetenschappers hebben onderzocht bij 1000 proefpersonen wat de link is tussen het eetgedrag van mensen en hun gedrag. Wat opviel was dat ze agressief gedrag vertoonde bij het eten van transvetzuren. Uit het onderzoek kwam ook dat de mensen die transvetten aten sneller geïrriteerd zijn.

Het resultaat

Het resultaat was zowel bij de mannen als vrouwen aanwezig. Het is niet zeker of dit echt de oorzaak is door het eten van transvetten, maar de onderzoekers adviseren wel om minder transvetten te gaan eten.

Hoge bloeddruk

‘Maak je niet druk, dat is niet goed voor je bloeddruk’. Klopt dit? Heb je zelf vat op de hoogte van je bloeddruk? En wanneer is die bloeddruk dan eigenlijk te hoog?

Stress heeft wel degelijk invloed op de bloeddruk maar er zijn nog meer factoren die van invloed zijn op de druk. Eerst maar eens kijken wat die bloeddruk nou eigenlijk is.

Wat is hoge bloeddruk

Het hart is de motor van het lichaam. Doordat het hart samenknijpt  stroomt  het bloed door de aderen. De druk die hierbij op de slagaders komt wordt gemeten om de bloeddruk te meten. 

Wanneer heb ik een hoge bloeddruk?

De bloeddruk wordt uitgedrukt in een boven (systolische) en onder (diastolische) druk. De kracht waarmee het hart samenknijpt bepaalt de bovendruk. Is deze hoog? Dan spreken we van hoge bloeddruk. 

Optimale bloeddruk 120/80 mmHg
Normale bloeddruk 130/85 mmHg
Licht verhoogd 140/90 mmHg
Matig verhoogd 160/100 mmHg
Ernstig verhoogd 180/110 mmHg

 

Wat zijn de risico’s een verhoogde bloeddruk?

Door een te hoge bloeddruk kunnen verschillende klachten ontstaan. Hart- en vaatziekten staat daarbij op nummer één. Maar ook oogklachten en nierstoornissen kunnen het gevolg zijn van een te hoge druk op de bloedvaten.

Wat kan ik doen om mijn bloeddruk gezond te houden?  

Gelukkig zijn er een heel aantal dingen die je zelf kunt doen om de bloeddruk zo gezond mogelijk te houden. Regelmatig bewegen staat daarbij bovenaan de lijst! Bewegen zorgt voor een goede hartconditie, een gezonder gewicht  en helpt stress tegen te gaan. Drie zaken die belangrijk zijn om de bloeddruk zo gezond mogelijk te houden.

Wees beperkt met alcohol, roken en ook zout (natrium) want deze blijken een ongunstig effect te hebben op de bloeddruk.

Help, mijn bloeddruk is te hoog!

Is je bloeddruk nu aan de hoge kant? Zorg dan dat je rustig aan begint met bewegen. Dus niet als een dolle aan de slag gaan maar rustig en constant trainen. Geef je lichaam even de tijd om te wennen aan het bewegen. Vraag altijd de huisarts om advies!

Laat je bloeddruk regelmatig controleren door de huisarts zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Mythes rondom krachttraining

‘Als je wil afvallen moet je cardiotraining doen’, ‘Van krachttraining krijg je spierballen’ ‘Krachttraining is saai’. Uitspraken die je vaak hoort. Maar kloppen deze uitspraken eigenlijk wel?

Om meteen met de meest lastige te beginnen; of krachttraining saai is, dat is subjectief. Iedereen heeft een eigen voorkeur qua trainen en beoordeelt zelf wat saai is of niet. Maar het is een feit dat krachttraining niet saai hoeft te zijn.

Afvallen met krachttraining

Als je gewicht wil verliezen dan lukt dat alleen met cardiotraining. Tenminste, als je de mening van de meeste moet geloven. Maar de praktijk is (gelukkig) anders.

Na krachtsinspanning moeten de spieren herstellen. Hiervoor is energie nodig. Voeding wordt omgezet in energie en wordt gebruikt voor het herstel van de spieren of er wordt energie uit vet dat is opgeslagen in je lichaam vrijgemaakt. Dit noemen we de vetverbranding. Bijkomend voordeel is dat je door krachttraining meer spiermassa ontwikkelt wat een gunstig effect heeft op je energiebehoefte in rust. De energiebehoefte is hoger en dus verband je ook in rust vet. Kortom, van krachttraining val je dus wel degelijk af.

Ik wil geen spierballen!

Okay, dus krachttraining hoeft niet saai te zijn en je verbrand ook nog vet. Maar dat van die spierballen, hoe zit dat dan?

Als je kiest voor een krachtduurtraining dan hoef je niet bang te zijn dat je bovenarmen uit je jasje knappen. Zoals gezegd verbrand je wel vet en dus zullen je spieren duidelijker zichtbaar zijn (spiertekening), maar echt spierballen krijg je niet.

Voor spierballen moet je maximale kracht trainen. Je traint dan met veel gewicht en voert weinig herhalingen uit (maximaal 8 herhalingen). Hiervan pompen je spieren op en krijg je dus de zogenaamde spierballen. In een zogenaamde krachtduurtraining train je met weinig gewicht en voer je veel herhalingen uit.

Thuis Trainen Programma

Een mooi voorbeeld van een krachtduurtraining is het Thuis Trainen Programma.  Een perfecte manier om het vet uit de spieren te verbranden en een sterker en fitter lichaam te krijgen!

Iedereen aan de krachttraining!

 

Voorkom teveel zout!

Zoute snacks zijn steeds populairder. Heb je een dipje, dan is het gemakkelijk om snel naar een van de lekkere zoute snacks te grijpen. Ongeveer 85% van de Nederlanders eet teveel zout. Niet alleen volwassen maar ook kinderen krijgen teveel zout binnen. En hoewel zout een onschuldig stofje lijkt is het stiekem een sluipmoordenaar. 

Iedereen heeft zout nodig. Het lichaam gebruikt zout voor de vochtregulering, het samentrekken van de spieren en het prikkelen van de zenuwen. Tegenwoordig eten we echter vaak teveel zout. Geen wonder met zoveel aanbod van kant-en-klaar maaltijden, snacks en tussendoortjes in de winkel.

Waarom is teveel zout niet goed?

Teveel zout verhoogt de bloeddruk. Dit is gevaarlijk, het verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en nierschade. Goede redenen om wat vaker voor een gezond tussendoortje te kiezen in plaats van zoute snacks.

Niet alleen snacks maar ook in andere voedingsmiddelen, zoals brood, kaas, vleeswaren en snoep is zout verwerkt. Hoeveel zout een product kun je zien op het etiket van de verpakking. Zout wordt dan natrium genoemd.

Hoe zorgt u er nu voor dat u minder zout binnenkrijgt?

Hoewel zout smaak toevoegt aan het eten, kan het dus, wanneer men teveel binnenkrijgt, voor ernstige gezondheidsproblemen zorgen. Het is dan ook verstandig, bewust te letten op de producten die u in uw winkelwagen legt. Vervang ook het zout eens voor vers gemalen peper. Dit geeft veel smaak aan uw eten waardoor u de zoutpot vanzelf vergeet!

Brood; boosdoener of noodzaak?

Brood kunt u het best bij een echte bakker kopen in plaats van bij de supermarkt. Supermarkt brood bevat vaak veel broodverbeteraars én veel zout. De echte bakkers voegen steeds minder zout toe aan hun brood. Het zout dat de bakkers gebruiken is verrijkt met jodium. Jodium is onmisbaar voor een goede stofwisseling. Dus hoewel we graag minder zout binnen willen krijgen, is het met jodium verrijkte zout in brood wel heel erg belangrijk voor een goede gezondheid.

Zoutleveranciers

Naast brood zijn kant-en-klaar maaltijden, sausen en kaas grote zoutleveranciers. Maar echte kaasliefhebbers wees gerust; er zijn genoeg kazen die een stuk minder zout bevatten en toch erg smakelijk zijn. Koop eens hüttenkӓse of cottage cheese. Veel 30+ kazen bevatten ook minder zout en leveren ook nog eens minder slechte (verzadigde) vetten.

Houd je van vis? Goed nieuws, vis is zoutloos. Kies dan niet voor lekkerbekjes of vissticks, deze bewerkte visproducten bevatten wel relatief veel zout.

Zoete of zoute drop?

Dat u niet teveel zoute snacks mag eten, heeft u inmiddels begrepen. Maar weet u, dat ook in zoete drop veel zout is verwerkt? Zelfs in augurken en zilveruitjes zit veel zout!

Je mag jezelf best eens verwennen met een paar dropjes of zoute snacks, zoals chips. Dit is helemaal geen probleem. Maar denk aan uw gezondheid en ga er bewust mee om!

Dennis en Valerio van BNN hebben Arno Snelder van Thuis Trainen compleet verrast!

Afgelopen dinsdag heeft de cameraploeg van BNN Arno Snelder compleet verrast! Toen Arno de deur opende van zijn woning stond hij ineens oog in oog met Dennis en Valerio. Hij had geen enkel idee waarom de twee bij hem aan de deur kwamen. De enige opdracht die hij kreeg was dat hij binnen 5 minuten zijn skiespullen en de 2 paspoorten bij elkaar moest rapen. Waarom kwamen Dennis en Valerio nu eigenlijk aan de deur?

Er was namelijk 1 probleem…

Arno Snelder stapt samen met zijn Sophie op 30 juni 2012 in het huwelijksbootje. Maar voordat het zover was, moesten de twee eerst in ondertrouw. De geboorteakte van Arno was zoek geraakt. Arno heeft zelf meerdere malen geprobeerd om dit zelf voor elkaar te krijgen. Hij is namelijk geboren in Rwanda. Dennis en Valerio weten hier natuurlijk wel raad mee. De broer van Arno heeft samen met hen en een beetje hulp van mij een complot opgezet.

Arno dacht dat hij dus op vakantie ging samen met z’n vriendin. Niets daarvan was waar want hij werd naar een cafe gebracht waar z’n vriendin Sophie ineens zat. Die wist ook helemaal van niets. Hij stond helemaal verbaasd toen hij haar daar zag zitten. Er werd voor de camera gesproken over hoe de twee elkaar hadden leren kennen, waarom ze dachten dat Dennis en Valerio er waren etc.

Vervolgens maakte ze met de koffer een romantische wandeling door Haarlem, waar Valerio op een gegeven moment zei, laten we dit smalle steegje ingaan. Daar stond ik met vrienden, vriendinnen en familie van de twee met allemaal fakkels klaar om de twee warm te verwelkomen. Toen werd pas duidelijk waarvoor Dennis en Valerio er waren, juist de geboorteakte. Ze hebben het allemaal rond gekregen en konden direct in ondertrouw gaan!

bnn - arno ondertrouw

Verras Arno samen met mij

Arno heeft de afgelopen periode hard gewerkt samen met mij aan Thuis Trainen. Omdat dit een uniek moment is in z’n leven lijkt het me leuk als we met z’n alle even een kleine reactie achterlaten op deze heugelijke gebeurtenis. De twee zijn nu in ondertrouw gegaan.

Ik zal Arno volgende week alle reacties aan Arno laten zien. Hij zal dat erg waarderen!

De opnames worden over ongeveer 2-3 weken uitgezonden op BNN! Daar krijg je nog meer over te horen van mij.

Laten we met z’n alle Arno even verrassen!

Nog een fijne dag toegewenst!

Jerry de Bock
(Eigenaar Thuis-Trainen.nl)

Gezond recept – Broccoli ovenschotel met notendakje

Deze groene variant uit de familie van de bloemkool, witte kool, koolrabi en ja schrik niet, de radijs, is makkelijk te bereiden, goed te combineren, het hele jaar verkrijgbaar, smaakvol en heel erg gezond.

Broccoli bevat namelijk een stofje (isothiocynaat) dat er voor zorgt om kankerverwekkende stoffen zo snel mogelijk het lichaam weer uit te krijgen en zo de kans op kanker vermindert. Ook bevat deze broccoli een flinke dosis vitamine C, vezels, kalium en calcium. Genoeg redenen dus om een lekkere broccoli maaltijd op tafel te zetten.

Deze broccoli ovenschotel is vegetarisch en voldoet aan de norm gezonde voeding. Naast heel veel vitamines en goede vetten door de gemengde notenmix, levert een portie ongeveer 600 kcal per persoon. 

Broccoli ovenschotel met notendakje

De ingrediënten voor een ovenschotel voor 2 personen:

450 gram kruimige aardappels
450 gram broccoli roosjes
1/2 rode paprika in stukjes
75 gram gemengde noten (ongezout)
100 gram zachte geitenkaas
Vers gemalen peper naar smaak
Eventueel een scheutje melk
Ovenschotel & oven

Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius. Kook de broccoli roosjes beetgaar in een klein laagje water. Kook altijd zo kort mogelijk en gebruik zo weinig mogelijk water zodat vitamines niet verloren gaan. Kook de aardappels en pureer deze samen met de zachte geitenkaas tot een gladde puree. Is de puree te droog? Voeg dan een scheutje melk toe. Voeg vers gemalen zwarte peper toe voor de smaak. Leg de broccoli roosjes in de ovenschaal en verdeel de rode paprika snippers over de broccoli. Schep de aardappelpuree over de broccoli en paprika en strijk de puree glad. Hak de notenmix grof en verdeel deze over de aardappelpuree zodat er een mooi dakje ontstaat. Zet de ovenschotel in de voorverwarmde oven en bak deze in 20 minuten af op 200 graden. Makkelijk, gezond en lekker!

 

Eet smakelijk!