Trainen met een doel

Sporten. Lichaamsbeweging. Trainen. Hardlopen. Fietsen. Zwemmen. Fitness. Buikspieroefeningen. Het zijn allemaal bewoordingen voor die paar doelen die veel mensen hebben: afvallen en vervolgens op een gezond gewicht blijven. Het leven is zoveel leuker als je je goed in je vel voelt zitten en de vitaliteit van je afdruipt. Je trekt op die manier mensen aan die ook lekker in hun vel zitten en wordt daardoor bevestigd in iets wat je stiekem al langer wist: een gezond lichaam en een gezonde geest gaan perfect samen.

Werk aan de winkel

Voordat je echter met jezelf in het reine bent en je helemaal ‘senang’ voelt, zal je toch echt wat werk moeten verzetten. Bij deze trainingen – zo noemen we ze voor het gemak maar even – is verreweg het belangrijkst dat je gemotiveerd raakt, bent en vooral ook blijft. Alleen dan krijg je die blijvende resultaten waar je zo gelukkig van wordt.

Het voorbeeld

Er is een voorbeeld uit de sportwereld die jou laat zien waar doorzettingsvermogen en motivatie voor zorgt. Het ongelofelijke verhaal wordt hieronder in het kort uiteengezet.

Pietertje

Het verhaal gaat over tweevoudig Olympisch kampioen Pieter van den Hoogenband. Deze topatleet won zowel in 2000 als 2004 de gouden medaille op de 100 meter vrije slag, het koningsnummer in het Olympisch zwembad. Na zijn eerste medaille in 2000 kreeg hij last van een hernia. Hij werd geopereerd en de doctoren hadden hun twijfels bij een terugkeer op het hoogste niveau.

Tegenslagen

Pieter echter niet. Hij was vastbesloten om terug te komen. Pieter werkte zich dag in, dag uit in het zweet met allerlei oefeningen en later ook gewichten om weer in topvorm te komen en te herstellen van de hernia. Hij was net op tijd fit voor de Olympische Spelen van Athene in 2004 en won met een vingerlengte verschil opnieuw goud. Na afloop waren daar de tranen.

Nog meer tegenslagen

Ondanks dat Pieter in de vier jaar daarna geen al te zware oefeningen meer kon doen door de weer opspelende hernia, besloot hij toch om te blijven trainen voor Beijing 2008. Hij werd in de finale 5de, als oudste deelnemer van het veld. Een misschien nog wel knappere prestatie dan de twee gouden medailles daarvoor.

Altijd doorgaan

Pieter van den Hoogenband zei later dat hij soms op het punt stond om op te geven, maar dat de liefde voor de sport, de steun van zijn vrienden en familie en zijn heldere doelstellingen hem erdoorheen getrokken hadden. De beperkingen die zijn lichaam hem oplegde hadden hem alleen maar sterker gemaakt.

Lessen

Welke lessen kunnen wij als amateursporters hieruit trekken? Dat je duidelijke doelstellingen moet hebben voordat je aan iets begint. Dat je je eigen lichaam leert kennen en met de sterktes en zwaktes om moet leren gaan. Daarnaast is ook een solide thuisbasis erg belangrijk. Steun van vrienden en familie helpt je op de moeilijke momenten.

Succes!

Zorg daarbij ook dat je geest voldoende ontspanning krijgt en daag jezelf uit op de momenten waarvan je weet dat het moet. Misschien wel de grootste les van Pieter van den Hoogenband is dat de echte winst een overwinning op jezelf is. Veel succes de komende tijd!

Snel vet verbranden

Wat is er leuker dan lekker sporten om een beetje fit te blijven? Voor veel mensen zijn er een heleboel andere dingen leuker, laten we eerlijk zijn. Toch kan het ook voor de niet-sportfreaks de moeite lonen om het lichaam fit en in conditie te houden. Je voelt je er beter door en ziet er ook nog eens veel frisser en aantrekkelijk uit, een mooie bonus.

Snel vet verbranden doe je zo

Om in shape te komen gaan veel mensen het gevecht met de kilo’s aan. Vet aankomen is eenvoudig, vet verbranden iets moeilijker, al blijft het basisprincipe heel eenvoudig: laat je lichaam meer vet verbranden dan dat je qua calorieën naar binnen gooit.

Discipline helpt

Toch blijkt in het dagelijks leven van veel mensen dat de discipline niet over hele lange tijd vol te houden is. Daarom zijn hier een aantal tips waarmee je efficiënt vet verbrandt; om vervolgens de kilo’s ook definitief van je lichaam te houden.

Keuzes maken

Allereerst doe je er verstandig aan om een onderscheid te maken tussen hoe je er uit wilt zien en het feit dat je daarvoor vet wilt verbranden. Een meerderheid van de mensen sport voor zichzelf om er beter uit te zien. Wat nou als je puur gaat voor het vet verbranden, en de resultaten – ook qua aantrekkelijkheid – vanzelf komen? Is dat niet veel beter dan je blind te staren op een paar vetrolletjes meer of minder?

Echte schoonheid

“Beauty lies in the eye of the beholder” is een veelgehoord Engels spreekwoord. En dat klopt als een bus. Je bent zo mooi als je jezelf vindt, terwijl je objectief vast kunt stellen dat je nu een stuk gezonder bent dan voordat je ging sporten!

Vet verbranden? Zo gedaan

  • Eet niet teveel koolhydraten – aardappelen, rijst, brood. Deze worden dan verbrand in plaats van de lichaamsvetten. Het lichaam spreekt altijd eerst de overige energiereserves aan voordat het aan de vetjes begint.
  • Drink voldoende water – 1,5-2 liter. Hiermee laat je de gifstoffen je lichaam snel verlaten. En het helpt je om een hongergevoel tegen te gaan.
  • Koop eens in de week de boodschappen, op een volle maag. Dit zorgt ervoor dat je genoeg gezonde producten in huis hebt. Ook als je een keer zin hebt om te snacken, is dat niet erg gemakkelijk voor je geest, zeker als je honger hebt. Haal daarom gezonde snacks.
  • Maak een lijstje met je moeilijkste obstakels voor de week. Wanneer verwacht jij een terugval te krijgen in je eetgedrag? Herken dit en wees het voor.
  • Spreek met jezelf af om een aantal keer in de week te sporten. En houd je daar aan. Dit zijn de momenten waar je eigenlijk van moet genieten. Een half uur of zelfs een uur helemaal niemand die aan je hoofd zeurt! Wees er blij mee.
  • Probeer je houding overdag te verbeteren. Een gezonde houding zorgt ervoor dat je lichaam beter in elkaar valt. Vet verbranden zit zeker in de details.
  • Wees blij met wie je bent. Het klinkt als een cliché, en dat is het ook. Maar elke dag met plezier naar jezelf in de spiegel kijken en glimlachen is meer waard dan wat ook. Sommige clichés blijven je ook motiveren. Als je niet vindt dat je er goed uitziet, doe er dan wat aan!

We zijn benieuwd, heb jij moeite met snel vet verbranden?

Superfoods, waarom zo gezond en lekker?

Bij het vinden van de juiste balans tussen bewegen en voeding, is het heerlijk om eens wat andere dingen te eten en drinken om je lichaam en geest eens goed te verwennen met nieuwe indrukken, smaken en voedingsstoffen. De laatste jaren laten een enorme toename zien van de zogenaamde ‘superfoods’.

Superfoods: gezond en lekker

Dit zijn etenswaren en drankjes die tot voor kort nog relatief onbekend in de obscure winkeltjes in een donker steegje te verkrijgen waren, maar nu zelfs in de schappen van de grote supers op beginnen te duiken, en dat is niet voor niets. Het staat bekend om hun heilzame werking, in het dagelijks leven, maar ook bij ziekte.

Om je een beetje wegwijs te maken tussen de verschillende superfoods, geven we hieronder een klein overzichtje zodat jij dit kunt gebruiken in combinatie met je eigen trainingsprogramma. Vergeet niet om je normale – gezonde – eetpatroon gewoon te blijven volgen. Deze producten vormen echter de perfecte aanvulling – en lekker bovendien.

Superfoods-noten

Avocado en bessen

Allereerst is daar de bekende avocado. Vol met gezonde vetten , omega 3 en 6, proteïne en talloze vitamines is dit een stuk fruit om rekening mee te houden. De ietwat bittere smaak weerhoudt sommigen ervan om ze veelvuldig te eten. In een blender met wat blauwe bessen – een ander superfood – is het ontzettend lekker. Het is dan een krachtige ‘gezondheidsbom’.

Antioxidanten zitten trouwens in veel van de producten, dit betekent dat je extra hulpmiddelen krijgt in de strijd tegen het verval binnen je lichaamscellen. Giftige stoffen worden zo sneller afgevoerd.

Noten & chocola

In vroegere tijden leefden mensen van veel noten en zaden. Veel amandelen, walnoten en pompoenzaden worden nog steeds gegeten, maar niet genoeg! De Chiazaden zijn een goed voorbeeld van een product dat zich genesteld heeft tussen de anderen. Hier zitten talloze gezonde vitaminen en vetten in.

Pure chocola van 85% of meer. Geloof het of niet: veel diëtisten raden een klein stukje chocola aan door de antioxidanten en cacao, wat een rustgevende werking schijnt te hebben op je metabolisme.

Interessante voedingswaren

Verdere etenswaren die misschien wat bekender zijn, maar daarom zeker niet minder belangrijk zijn: zalm, tomaten, spinazie, citrusvruchten zoals citroenen, rood fruit en havermout. Met een goede mix kom je al een heel eind. Er bestaan talloze recepten waarmee je deze etenswaren heerlijk kan combineren.

Energiek leven

Uiteraard geven ze je ook meer kracht op het moment dat je goed de trainingen volgt. Je merkt na verloop van tijd vanzelf dat – wanneer je beter en gevarieerder – eet, je ook beter traint en je lichaam er meer begint uit te zien zoals je dat wenst. In dat opzicht zijn de superfoods de ideale partners voor een gezond leefpatroon.

Extra tip

Een kleine waarschuwing vooraf: uiteraard is het heerlijk om een lekker drankje te maken van verschillende soorten fruit; pas echter wel op dat je niet hele bakken aardbeien en bessen in de blender gooit voor een groot glas. De grote hoeveelheid suikers is namelijk niet wenselijk. Een klein glaasje is het best. Zoals met alles zijn ook de superfoods het best werkzaam als ze met mate worden genomen!

Meer weten over superfoods en de positieve invloed ervan?

Dit artikel is een samenvatting van de onderwerpen die aan bod komen in het voeding en lifestyle programma dat volledig wordt verzorgd door voedingsdeskundige Mirte.

Meer weten over Chocolade en gezonde recepten, noten, zaden en pitten? Dan zal het Voeding en Lifestyleprogramma van voedingsdeskundige Mirte wat voor jou zijn. Je dient eerst in te loggen om het artikel te bekijken. Heb je nog geen toegang, klik dan op onderstaande afbeelding of klik hier voor meer informatie.

Voeding en lifestyle programma