Video: de burpee – De oefening voor je hele lichaam!

Met de burpee  train je het hele lichaam, zowel kracht als in conditie.  Het is juist de perfecte oefening om je hartslag snel te laten stijgen en veel calorieën te verbranden. De Burpee kent verschillende varianten:

  • Handen en voeten blijven aan de grond en je springt alleen naar voren en naar achteren heupen blijven laag (zonder Push Up)
  • Handen en voeten blijven aan de grond en je springt alleen naar voren en naar achteren heupen blijven laag (met Push Up)
  • Begint staand je springt naar achteren maakt je lang zonder Push Up en je springt weer omhoog
  • Begint staand je springt naar achteren maakt een Push Up en je springt weer omhoog
  • Begint staand je springt naar achteren heup en borst raken de grond en je springt omhoog + een sprongetje

Deze laatste oefening is de officiële Burpee. 

Je gaat de oefeningen voelen in je benen, buik, borst en armen. En je hartslag stijgt in een mum van tijd naar maximaal. 

De Challenge & Meet en Greet bij jou thuis

Om de oefening leuker te maken hebben we er een challenge aan toegevoegd. Hoe vaak kan jij, in je eigen tempo, de burpee uitvoeren in 1 minuut?

Onder alle reacties op zowel Facebook, Youtube, en dit artikel kiezen wij iemand uit voor een Meet & Greet met Kelby. Ze zal persoonlijk bij je langskomen voor een 1:1 personal training sessie. Kelby heeft als personal trainer meegedaan met het RTL 4 programma Obese en heeft daarnaast ook de Olympische sporters in London begeleid. Ze zal ook voor jou een passend advies hebben om je doel te bereiken. Of misschien vind je het leuk om haar bij jou thuis uit te dagen?

Het is nu eerst tijd om onderstaande video te bekijken en de challenge aan te gaan:

(Je kunt de HD kwaliteit van de video instellen door op het tandwiel te klikken)

En, wat is jouw resultaat? Laat hieronder even je reactie achter met het aantal herhalingen en wat je van de video vond. Binnen een maand wordt de winnaar bekend gemaakt.

 

BMR berekenen hoe werkt het?

Heb jij enig idee hoeveel jouw lichaam aan calorieën verbruikt wanneer het in rust is? Met de BMR berekening kom je hierachter! Doe mee met de test hieronder.

Jouw BMR berekenen

Dat is per persoon verschillend. Het hangt af van je lengte, je gewicht, geslacht, leeftijd en je dagelijkse activiteiten. Ook hangt het af van je behoeften en persoonlijke doelen. Dit allemaal speelt een rol bij de inname van calorieën. Er zijn drie hoofdfactoren bij het berekenen van het aantal calorieën dat je lichaam dagelijks nodig heeft:

  • Basale metabolische waarde
  • Lichamelijke activiteit
  • Thermisch effect van voedsel

De basale metabolische waarde (Basal Metabolic Rate, BMR) is de hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft om in rust te functioneren. Deze energieverbruik in rust vormt 60 tot 70 procent van de calorieën die op een dag verbrand worden. Daartoe behoort ook de energie die nodig is voor het functioneren van het hart, de longen en de nieren en voor een stabiele lichaamstemperatuur. Over het algemeen hebben mannen een hogere BMR dan vrouwen. Een van de meest nauwkeurige methoden om je basale metabolische waarde te berekenen is de zogenoemde Harris-Benedict-formule:

Volwassen mannen: 66 + (13.7 x lichaamsgewicht in kg) + (5 x lengte in cm) – (6.8 x leeftijd in jaren)

Volwassen vrouwen: 55 + (9.6 x gewicht in kg) + (1.8 x lengte in cm) – (4.7 x leeftijd in jaren)

Wat is jouw BMR? Houd nu eens dagelijks bij wat je eet. Klopt het dan of zit je te hoog of te laag?