Motivatie om te trainen deze zomer; tien tips!

Vaak genoeg krijg ik de vraag hoe ik en anderen gemotiveerd blijven om te trainen tijdens de mooie zomerdagen, hoe ik überhaupt gemotiveerd blijf elke dag weer te gaan trainen. Of in het lastigste geval, als je echt een tijdje niet meer getraind hebt omdat het allemaal net even anders liep, hoe je dan de stap weer zet om aan het bewegen te slaan.

Dit is een heikel puntje wat ik graag met je wil tackelen. Laat ik voorop stellen dat nooit en bij niemand zonder slag of stoot gaat, wat je doel ook is. Vergeet afslankpillen en ga vandaag nog aan de slag met deze 10 tips om je motivatie te trainen, vooral deze zomer, hoog te houden of zo snel mogelijk weer terug te vinden.

  1. LAAT JE INSPIREREN

    Facebook, instagram, de magazines, alles staat vol met inspirerende foto’s, verhalen, gerechten en filmpjes. Doe hier je voordeel mee. Maak bijvoorbeeld een moodboard op pinterest met alles wat voor jou motiverend en inspirerend is. Print dit uit of kijk er dagelijks naar. Maak de motivatie tastbaar en visueel!

  2. DOELSTELLINGEN

    Het is belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben waardoor je in eerste instantie gemotiveerd raakte. Wat was je doel? Door wat of wie werd je getriggerd? Waarom wilde je dit en wil je dit nog steeds? Stel zo nodig je doel bij. Zijn je doelstellingen reëel of misschien toch niet? Zijn het korte- of lagentermijn doelstellingen? Laat me je vanuit hier meteen de volgende tip mee geven;

  3. VORM VAN MOTIVATIE; EXTRINSIEK OF INTRINSIEK

    Er is een groot verschil tussen extrinsieke en intrinsieke motivatie. Extrinsieke motivatie gaat bijvoorbeeld om die bikini waar je graag in wilt passen of het gewicht op de weegschaal wat je aan wilt tikken. Intrinsieke motivatie kan bijvoorbeeld zijn je wens om op lange termijn fitter en gezonder te zijn en blijven. Onnodig te melden dat laatste vorm van motivatie, de intrinsieke motivatie, de voorkeur heeft.
    Zoals je een doel op basis van extrinsieke motivatie vaak sneller haalt, zul je vaak ook sneller afgeleid zijn van je doel en dus ook eerder de handdoek in de ring gooien bij, in verhouding, kleinere tegenslagen. Heb je een intrinsiek doel voor ogen, bijvoorbeeld dus om fitter en gezonder te worden, dan zullen de kleinere tegenslagen je ook niet zoveel kunnen maken.

  4. VALLEN EN OPSTAAN

    Zolang je op blijft staan na een (terug)val is het geen val. Zie het als een leermoment. Analyseer dit moment dan ook zodat je dit de volgende keer voor kunt zijn. Geniet van het proces, leer van de ontwikkeling.

  5. PLANNING

    Vrijwel alle vormen van succes gaan gepaard met goede planning. Plan je trainingsmomenten in en maak van je trainingen een prioriteit. Stel niet uit naar morgen. Van uitstel komt afstel, dit soort clichés zijn er maar al teveel maar zeker niet zonder reden. Geef hier dus niet aan toe. Als je goed plant raak je zelden in verleiding hier van af te wijken of uit te stellen. Op welke tijden van de dag ben jij doorgaans het meest gemotiveerd te trainen? Gebruik die motivatie en verwerk dit in je planning. Maak van je training prioriteit door zoveel mogelijk in die “zone” in te plannen.

  6. BELONING

    En dan niet met een reep chocolade maar bijvoorbeeld met een kek nieuw paar sportschoenen of die hippe juicer om alle groene smoothies mee te gaan proberen deze zomer. Beloon jezelf zodra jij je voor langere periode aan je planning hebt gehouden!

  7. BALANS

    Zorg voor een goede balans. Kunnen genieten zonder schuldgevoel en rust zijn ook belangrijk, vooral als het echt warmer begint te worden. Neem dit dus ook mee in je planning.

  8. DE MORGENSTOND HEEFT GOUD IN DE MOND

    Train ’s ochtends wanneer het nog cool en droog is. Naast de temperatuur heeft dit ook als voordeel dat je je metabolisme al meteen een boost geeft waar je nog de hele dag op vooruit kan, dat je door de endorfine die aanmaakt tijdens het sporten over de hele dag een sterkere focus en een beter humeur hebt. En in het aller gekste geval voel je je tegen de avond wel weer zo fit dat je er gewoon nog een kleine training tegenaan gooit. Twee vliegen in een klap!

  9. EEN STOK ACHTER DE DEUR

    Het maken van een planning werkt voor velen al als een kleine stok achter de deur. Maar spreek bijvoorbeeld ook af samen te trainen met een vriend of vriendin. Het is gemakkelijk tegen jezelf te zeggen dat je vandaag even niet kan of wil. Maar afzeggen tegenover een trainingsmaatje is toch een net wat grotere stap waardoor je wellicht twee keer nadenkt. Hou je niet zo van samen trainen? Spreek je doelstellingen dan uit naar je omgeving. Hierdoor creeer je een verantwoordingsgevoel om je doel te behalen en kan je omgeving je er zo nu en dan aan herinneren je doel na te jagen.

  10. WILSKRACHT EN MOTIVATIE

    motivatie om te trainen tijdens de zomerDeze als last but zeker not least. Zie wilskracht als een spier die getraind moet worden. Dus mocht je even geen interesse hebben in sterkere strakkere benen / billen / buik, doe het dan op z’n minst voor de sterkere wilskracht! Wees trots op jezelf voor elke stap in de goede richting. Weet je nog hoe goed je je voelde de laatste keer dat je een training voltooide terwijl je eigenlijk echt geen zin had? Precies, daar doe je het voor!

Ik ben benieuwd of jij hierdoor weer (extra) gemotiveerd bent geworden. En wat zijn jouw tips om jezelf weer te motiveren? Laat het mij weten in een reactie hieronder!