bmr berekenen

BMR berekenen hoe werkt het?

Heb jij enig idee hoeveel jouw lichaam aan calorieën verbruikt wanneer het in rust is? Met de BMR berekening kom je hierachter! Doe mee met de test hieronder.

Jouw BMR berekenen

Dat is per persoon verschillend. Het hangt af van je lengte, je gewicht, geslacht, leeftijd en je dagelijkse activiteiten. Ook hangt het af van je behoeften en persoonlijke doelen. Dit allemaal speelt een rol bij de inname van calorieën. Er zijn drie hoofdfactoren bij het berekenen van het aantal calorieën dat je lichaam dagelijks nodig heeft:

  • Basale metabolische waarde
  • Lichamelijke activiteit
  • Thermisch effect van voedsel

De basale metabolische waarde (Basal Metabolic Rate, BMR) is de hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft om in rust te functioneren. Deze energieverbruik in rust vormt 60 tot 70 procent van de calorieën die op een dag verbrand worden. Daartoe behoort ook de energie die nodig is voor het functioneren van het hart, de longen en de nieren en voor een stabiele lichaamstemperatuur. Over het algemeen hebben mannen een hogere BMR dan vrouwen. Een van de meest nauwkeurige methoden om je basale metabolische waarde te berekenen is de zogenoemde Harris-Benedict-formule:

Volwassen mannen: 66 + (13.7 x lichaamsgewicht in kg) + (5 x lengte in cm) – (6.8 x leeftijd in jaren)

Volwassen vrouwen: 55 + (9.6 x gewicht in kg) + (1.8 x lengte in cm) – (4.7 x leeftijd in jaren)

Wat is jouw BMR? Houd nu eens dagelijks bij wat je eet. Klopt het dan of zit je te hoog of te laag?

Kelby Jongen

Kelby Jongen

Kelby is de personal trainster van Thuis Trainen.

Ze is verantwoordelijk voor het maken van de work-outs en leert hoe je training en voeding het beste kunt combineren voor het snelste en beste resultaat.

Haar motto is: "When nothing goes right GO Left". Er is altijd een manier om je doelen te behalen alleen daarvoor zullen we wel wat moeten doen.

Door de jaren heen heeft ze veel ervaring opgedaan. Ze is personal trainster geweest bij het RTL 4 programma Obese, heeft de olympische sporters begeleidt tijdens de Olympische spelen in Londen, Heeft nationale en internationale ervaring op het gebied van personal training.
Kelby Jongen

Latest posts by Kelby Jongen (see all)

2 antwoorden
  1. Didi
    Didi zegt:

    Zoals hierboven al vermeld, eten sommige helemaal niet teveel. Ikzelf eet zelfs te weinig en dat heeft ook als resultaat dat je aankomt. Hoe werkt het dan? Moet je dan nog steeds minder calorieën tot je gaan nemen…… Dat lijkt mij namelijk niet.

    Dit probleem wordt helaas vaak over het hoofd gezien.

    Beantwoorden
  2. Tio
    Tio zegt:

    Sommige mensen eten helemaal niet veel en blijven aan de te zware kant. Ze zeggen dat spiermassa zwaarder is dan vetmassa. Sommigen eten niet zo veel en vallen niet af in gewicht.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *