Cardiotraining

Cardio(training) staat voor ‘cardiovasculaire training’. Dit is een training die het lichaam stimuleert om het lichaamsvet aan te spreken als energiebron, wat gebeurt bij een lage intensiteit zoals bij niet te intensief: fietsen, wandelen, joggen etc. Naast krachttraining is het heel erg belangrijk dat je cardio training doet om zoveel mogelijk vet te verbranden en je uithoudingsvermogen te verbeteren.

Met meer uithoudingsvermogen kun je de training langer en beter volhouden waardoor je resultaten ook zullen toenemen.

Een groot voordeel van een goede krachttraining de dag vóór je cardiotraining is:
– Het herstel van de krachttraining zorgt dat je lichaam vetten vrijmaakt voor het herstel, zodra je dan cardiotraining doet (lage intensiteit) dan verbrand je een stuk sneller en makkelijker je vetten. Dit komt omdat het proces van vetten omzetten in vetzuren al begonnen is voor het herstel.

– Een cardiotraining werkt ook erg goed tegen spierpijn na een krachttraining. Met name zullen afvalstoffen worden verwijderd uit de spieren. (afvalstoffen in je spieren is namelijk een belangrijke vorm van spierpijn)

 Welke effecten hebben zowel de krachttraining als de cardiotraining? Hieronder is een overzicht weergeven van beide trainingen:

De krachttraining zorgt met name voor:
1) Sterkere spieren
2) Sterkere gewrichten en skelet
3) Betere lichaamshouding
4) Betere balcoflex (balans, coördinatie en flexibiliteit)
5) Herstel, opbouw en vetverbranding

De cardiotraining zorgt met name voor:
1) Betere uithoudingsvermogen (betere zuurstofopname en transportatie)
2) Vetverbranding (verhoogt ook het vermogen om vet af te breken)
3) Betere stofwisseling
4) Zeer goed voor hart, bloedvaten
5) Ontspanning

Voor een echt goed resultaat is functionele krachttraining in combinatie met cardiotraining heel erg belangrijk.

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
1 antwoord
  1. Lyda
    Lyda zegt:

    Na wat uitgeprobeerd te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat het inderdaad het beste is om de eerste dag krachttraining (Kettlebell) te doen en de dag erna cardio!
    Ik loop dan een klein uur op 70-80% hartslag, voor mij is dat rond 150 Bpm.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *