De kop is eraf met thuis trainen!

Vandaag de kickoff van mijn sportavontuur met het Thuis Trainen Programma.

Ik werd vanochtend wakker met de gedachte: “Ah maandag, dan kan ik me nog heel even omdraaien”, meteen gevolgd door de gedachte: “er is iets vandaag”, maar dat iets bleef nog even vaag.  En toen wist ik het; acht uur: afspraak met mezelf, thuis trainen, sporten, goede voornemens, luie spieren oefenen.

Out of bed look richting te sportschool

Om nou te zeggen dat ik mijn bed uitsprong…Beetje weerstand was er wel moet ik eerlijk toegeven.  Maar goed, meteen in sportkleding geschoten. Groot voordeel is dat ik gewoon met m’n ‘out of bed look’ richting de ‘sportschool’ kon, want stylish verantwoord is bij thuis trainen niet nodig.

Ik ben iemand van alles of niets en dat is mij in het verleden qua sporten niet goed bevallen. Meteen een abonnement afsluiten voor drie keer in de week, ken je dat? Vervolgens de apparaten lekker zwaar zetten, want je wilt natuurlijk wel wat voelen….De spierpijn die daaruit volgt motiveert niet om opgewekt de week erna weer te gaan sporten en voordat je het weet ligt je abonnement stof te vangen in het ‘vergeethoekje.’

Mijn eerste ervaring met de training van thuis trainen programma

Ik ben vandaag begonnen met de eerste training van het Thuis Trainen Programma. Lekker rustig opwarmen en daarna heb ik twee maal de basisoefeningen gedaan en dat vond ik echt genoeg voor een eerste keer. Mijn bovenlichaam heeft de minste spierkracht en is snel geforceerd. De push ups heb ik dus braaf voor deze keer tegen de muur gedaan en geloof het of niet, zelfs dat voel ik. Het voelde goed, heel goed zelfs, maar ook ik ben bekend met het beginnerenthousiasme en zal mezelf moeten blijven motiveren om vol te blijven houden.

‘Motivatie ontstaat op het moment dat je resultaat gaat voelen’

Motivatie ontstaat op het moment dat je resultaat gaat voelen. Dat is zo bij het veranderen van je eetpatroon, maar zeker ook bij het bewegen. Wat helpt is om het goede gevoel dat je ervaart tijdens of vlak na het sporten te verankeren in je brein op de volgende manier:

Oefening uit de NLP

Neem zo’n goed moment in je gedachten en probeer je zo sterk mogelijk voor de geest te halen hoe prettig het voelde. Sluit je ogen en haal dat moment zo helder mogelijk voor de geest. Waar was je, wat had je aan, wie waren er nog meer.  Herinner je je kleuren of misschien wel geuren.  Herinner je dan het fijne moment dat je je goed en sterk voelde. Als dit gevoel heel sterk is maak je een anker. Je balt bv je vuist of drukt duim en wijsvinger krachtig tegen elkaar. Onderwijl denkend aan dat fijne moment toen je je zo goed voelde en waarin je de hele wereld aankon.  Houd dit 60 seconden vast terwijl je aan dat moment blijft denken. Na de 60 seconden laat je de gebeurtenis langzaam uit je geest verdwijnen en laat je je anker los. Herhaal dit 3x.

Door de herhaling is je brein in staat een koppeling te maken tussen de fijne gebeurtenis en het krachtige gevoel dat je daarbij had. Het wordt opgeslagen in je geheugen. Komt er nu bijvoorbeeld een moment dat je je helemaal niet zo sterk voelt en heb je helemaal geen zin om te sporten, sluit dan je ogen en maak het anker, waardoor je geest terug zal gaan naar dat fijne moment waar je goed voelde. Blijf een poosje in dat moment en keer dan terug naar het hier en nu.  Grote kans dat je dat gevoel nog vast kunt houden en je je sportschoenen aan gaat trekken.

Dit kan wat zweverig overkomen voor sommigen, maar doe het eens een keer. Wat heb je te verliezen?

Ik wens jou ook veel sportplezier en tot mijn volgende blogartikel.

Lieve groet

Pia

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
1 antwoord
  1. Lynn Lamers
    Lynn Lamers zegt:

    Iedereen bij onze sportschool komt altijd in out of bed look en niet stylish naar de ochtendlessen, ook van yoga of spinning, douchen en opknappen komt erna wel. Ben benieuwd of je je doel gaat halen: sterker worden, slanker worden of misschien wel plezier krijgen in fitness. Ga ervoor, opgeven is geen optie. Succes!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *