Druk, druk, druk

Druk, druk, druk is het meest gegeven antwoord op de vraag: “hoe gaat het met je?”
We hebben het met z’n allen druk. Druk met gezin, druk met de carrière, druk met familie en vrienden,
druk met sporten, druk met social media, druk met shoppen en uiterlijke verzorging, druk met het feit dat we het zo druk hebben.

We willen veel, we moeten veel en we denken alles aan te kunnen en daar gaat het nog wel eens fout. Om er een beetje bij te horen moet je toch wel die sprankelende relatie en die uitdagende job hebben. Kinderen hebben is leuk, maar oh, wat gaat er veel tijd in zitten. Ze willen aandacht, op tijd eten, schone kleding en heen en weer gereden geworden naar sporten en clubjes. Vrienden blijven je vrienden mits je ze niet verwaarloost en het lichaam dreigt met instorten als je jezelf niet minstens 3x per week naar de sportschool ‘sleept’. Het huis moet schoon en er dient dagelijks een culinair hoogstandje in de keuken verricht te worden.

Op iedere hoek van de straat een coach

Omdat dit alles bij elkaar niet meevalt, heb je in deze tijd op iedere hoek van de straat een coach en dat geeft toch te denken. We hebben ondersteuning nodig om overeind te blijven en iemand die ons zegt dat het allemaal wel weer goed komt als we er maar aan willen werken. Ik constateer zeer regelmatig tijdens gesprekken met cliënten dat het helemaal niet meer over eten gaat. Het gaat over al die herkenbare zaken, waardoor mensen van hun pad afraken en het eetgedrag een eigen leven gaat leiden.We hebben het te druk om daar ook nog over na te moeten denken. Jammer!

Vakantie

Kijk nou eens goed wat er met je gebeurt op vakantie. Je slaapt een beetje uit, neemt de tijd voor een lekker ontbijt. Als het goed is vergeet je even al je zorgen van thuis en hebt heerlijk de tijd voor je relatie en je boeken. Kortom: je ontspant en geniet!
Misschien valt het de snoepers onder ons ook wel op dat er veel minder behoefte is aan tussendoortjes en dat een paar lekkere maaltijden, waar je ruim de tijd voor neemt, je eetbehoeften bevredigen.

Wat wil ik hier nu mee zeggen?

Niets meer of minder dan dat diëten geen zin hebben. Kijk eerst eens naar je leefpatroon en je leefomgeving.
Heb je misschien te veel stress of zit je op de verkeerde werkplek? Ben je blij met je relatie en belangrijker nog; ben je blij met jezelf? Waarom eet je als je eet?

Deze vragen kun je jezelf stellen elke keer als je, om andere redenen dan honger, iets te eten wil pakken.

Is dit ook herkenbaar voor jou?

Lieve groet,

Pia

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
19 antwoorden
  1. Ludwig Petersen
    Ludwig Petersen zegt:

    Ik kon me vinden in de inhoud, maar door een veranderingsproces is het fluctuerend, druk, gas terug, rust, druk, gas terug, druk. Ik probeer een nieuw patroon waarin mijn dromen bijna verwezenlijkt op een rustige manier zich prakties manifesteren. Ik hoef/moet niet zo nodig ik mag, of ik doe het . Ik ga richting pensioen, misschien is dat het ……onbewust

    Beantwoorden
  2. Piet
    Piet zegt:

    Ja is wel herkenbaar en nee ik ga daar niet in mee. Kwestie van grenzen bepalen maar die ook communiceren naar anderen. Betekend natuurlijk niet dat je niet flexibel moet zijn maar wel binnen je eigen getelde kaders.

    Beantwoorden
  3. Ron Koendering
    Ron Koendering zegt:

    Goed artikel, maar ik heb inmiddels al 2 jaar geleden gebroken met de "drukke"leefwijze. Ik heb omdat ik diabetes 2 heb mijn leefwijze drastisch aangepakt en ook mijn eet patroon. Ik ben 25 kilo afgevallen en heb dit ook tijdens mijn vakantie kunnen continueren. Ik onderstreep wa in het artikel wordt gezecht. Ben bewust als je eet, waarom je eet, wat je eet. Als je dit combineert met een gezonde voedingskeuze dan is het effect op je gezondheid en je lichaam duidelijk merkbaar. Thuis trainen help hier uitatekend bij. Vooral als de sportschool niet jou ding is.

    Beantwoorden
  4. Wolter Buwalda
    Wolter Buwalda zegt:

    Leuk artikel. Ik herken het gelukkig niet meer zozeer bij mezelf. Het valt niet mee om te breken met ingeslepen leefpatronen, dat is "hard" werken. Streven naar tevredenheid is al een paar jaar mijn motto.

    Beantwoorden
  5. appelperzikl
    appelperzikl zegt:

    Ja, druk. Vooral nu met mijn 49 jaar.
    Het idee dat er veel mensen aan mijn mouw trekken.
    Oude tante (80) en een oom (86) en mijn ouders en mijn schoonvader en mijn volwassen kinderen en 28 uur werk en mijn man en mijn vriedinnen.
    Daarnaast 28 uur werk, huishouden , 1x per week qigong en 1x per week zwemmen en op de fiets naar mijn werk en zeer pijnlijk lichaam met minder energie.
    Ja dan voel ik me wel druk van binnen.
    Gelukkig herken ik het en zeg ik op tijd nee.

    Beantwoorden
  6. Lyda Roelofsen-Schrijver
    Lyda Roelofsen-Schrijver zegt:

    Ook ik had het te "druk". Mijn werk slokte me helemaal op en na een jaar ben ik ingestort. Nu, een half jaar later, ben ik weer op de goede weg en voel me sterker dan ooit! Ik heb in die tijd veel gesport omdat ik hierin mijn ontspanning kon krijgen doordat ik mijn lichaam moe maakte waardoor ik weer in balans kwam.Door elke 3 uur iets te eten werd eten een gewoonte en geen obsessie. Mijn gewicht is gelijk gebleven maar mijn spieren zijn toegenomen en mijn buik wordt steeds dunner. Ik voel me hierdoor goed en sterk!

    Beantwoorden
    • Pia Harrevelt
      Pia Harrevelt zegt:

      Zo zie je maar weer hè, het lichaam grijpt in door het gewoon af te laten weten als wij de signalen negeren.

      Wat fijn voor je dat je de boel nu weer zo goed op de rails hebt. Zelfzorg; dat is waar het om draait.

      Dank voor je reactie

      Beantwoorden
  7. Bernard
    Bernard zegt:

    Beste Mensen doe toch gewoon, en laat je toch door niks geen flauwekul drijven .Ik en mijn vrouw hebben al 9 jaar ons pensioen, genieten van een grote tuin . Dat heet dat is ons fitnis centrum , met heel veel groenten , vruchten , planten en bloemen . En dit alles geeft een geweldige energie , die wij echt nodig hebben . en wij maken deze energie niet kapot met een magnetron als wij ons eten klaar maken .en wij geven ons kraanwater ook de energie terug die het moet hebben ; want het meeste kraanwater is dood water . En wij hopen er nog lang van mogen te genieten

    Beantwoorden
  8. nancy
    nancy zegt:

    Ben ik nu even 2 weken in verlof en zie daar…ik zit al volop plannen om te schilderen in ons huis. Eerste week een paar dagjes werken aan dingen die anders niet gebeuren,tweede week gaan we op vakantie. Dit gaat mij eigenlijk wel goed af. Maar daar zal het weer ook wel een rol in mee spelen denk ik.:-)
    Dan ga ik 2.5 dagje werken en hup…weer 5.5 dagjes verlof. Wat me wel opvalt is dat ik erop moet letten om regelmatig te eten want in de vakantie sla ik heel gemakkelijk een maaltijd over doordat ik gewoon geen honger heb.

    Beantwoorden
    • Pia Harrevelt
      Pia Harrevelt zegt:

      Dank voor je reactie Nancy,

      Het werkritme zit zo in ons, dat we zelfs als we vrij zijn moeilijk kunnen ontspannen. Loslaten is de truc. Dat loslaten zou je zelfs elke dag even kunnen doen. Een kort uitstapje van 15 minuten uit de dagelijkse sleur.
      Dat kan door een stukje te lopen, stil te zijn in een korte meditatie. Op die manier krijg je ruimte in je hoofd en ruimte is fijn…
      Op vakantie geen honger ervaren kan gebeuren omdat je lijf ook uit zijn ritme is. Er van uitgaande dat het lichaam voedingsstoffen nodig heeft, is gewoon elke 3 uur eten een aanrader; ook op vakantie.

      Beantwoorden
  9. nancy
    nancy zegt:

    Ben ik nu even 2 weken in verlof en zie daar…ik zit al volop plannen om te schilderen in ons huis. Eerste week een paar dagjes werken aan dingen die anders niet gebeuren,tweede week gaan we op vakantie. Dit gaat mij eigenlijk wel goed af. Maar daar zal het weer ook wel een rol in mee spelen denk ik.:-)
    Dan ga ik 2.5 dagje werken en hup…weer 5.5 dagjes verlof. Wat me wel opvalt is dat ik erop moet letten om regelmatig te eten want ik de vakantie sla ik heel gemakkelijk een maaltijd over doordat ik gewoon geen honger heb.

    Beantwoorden
  10. Wimke Bijma
    Wimke Bijma zegt:

    Ja, inderdaad druk, druk en nog eens druk,
    Het thuis-trainen gaat op het moment even niet, heb met de pinksterdagen een ongelukje gehad, gewond aan mijn been, maar ben inmiddels wel 4 kilo afgevallen, door gezond te eten, de vakantie staat voor de deur, maar begin september ga ik weer met goede moed aan thuis-trainen.

    Beantwoorden
  11. Fedor
    Fedor zegt:

    Je hebt weer een herkenbaar artikel geschreven Pia. Het gaat over je mindset – eigen verantwoordelijkheid.

    Je hebt namelijk 24 uur per dag. En dat heeft iedereen in dezelfde hoeveelheid. Er moet namelijk helemaal niets. Alles wat je doet bepaal je helemaal zelf.

    Als je nu eens gewoon 30% van de dingen niet meer doet – dan blijft het volgens mij gewoon goed gaan. Nou dan heb je toch mooi 30% meer tijd over voor jezelf.

    En over dieten ben ik het ook helemaal met je eens. Dieten heeft geen zin – dat werkt slechts tijdelijk – want het zit er aan het eind van het dieet zo weer aan.

    Ook dat gaat over je leefstijl – wil je anders eten dan lukt het ook – tips en hulp kunnen je een zetje in de goede richting geven en daarna moet je het weer helemaal zelf doen … als je het weer zelf wilt.

    Beantwoorden
    • Pia Harrevelt
      Pia Harrevelt zegt:

      Dat ben ik met je eens Fedor,

      Het woord moeten is te nadrukkelijk aanwezig bij veel mensen. Het is niet gauw goed genoeg….

      Als de moeten/willen lijst uit balans is ontstaat onvrede,met vaak als gevolg slechte zelfzorg en verkeerde voedselkeuzes.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *