Een goede houding voor een betere gezondheid!

Letten op je houding! We weten allemaal dat het moet, maar vergeten het vaak om te doen. Een goede houding zorgt er niet alleen voor dat klachten aan bijvoorbeeld je rug wegblijven, maar door een goede houding zie je er ook nog eens beter en zelfverzekerder uit. Door te letten op je houding, werk je aan een betere gezondheid. 

De gevolgen van een slechte houding

Wanneer je loopt met een te holle rug en afhangende schouders of bukt zonder door de knieën te zakken, kan dit op den duur leiden tot kwalen en pijntjes. Je levenswijze, maar ook het dragen van fout schoeisel kunnen bijdragen aan een slechte houding, met als gevolg onder meer afname van de longcapaciteit en slijtage aan de ruggenwervels. 

Voorkomen van deze gevolgen

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om kwalen te voorkomen en je houding te verbeteren. We zetten ze op rij: 

–       Word je bewust van je houding. Hoe zit je achter de computer, op de bank en hoe sta
         je als je moet wachten?

–       Zorg voor een goede stoel als je veel moet zitten.

–       Zorg voor een goed matras in je bed.

–       Train je spieren. Maak ze sterker, want een ingezakte houding is vaak een gevolg van
         zwakke spieren. Ga met dit programma lekker aan de slag om je spieren te trainen (geen bodybuilding!)

–       Probeer je knieën tijdens het lopen soepel te houden.

–       Houd je hoofd rechtop om druk in de nekspieren te voorkomen.

–       Houd je schouders recht en schud ze gedurende de dag een paar keer los.

–       Breng afwisseling in je houdingen. Niet te lang staan, zitten, lopen of liggen.

–       Doe aan Yoga of Pilates. Met dergelijke oefeningen worden je spieren versterkt en
         leer je tegelijkertijd ontspannen.

Tot slot dien je er rekening mee te houden dat het afleren van een slechte houding moeite en tijd kost, maar met een beetje oefening is succes verzekerd!

Wat vind jij?
Let jij altijd op een juiste houding? Heb je misschien klachten doordat je houding niet goed is? Vind jij een juiste houding belangrijk?

P.S. Laat hieronder je reactie achter, dat is ook interessant voor anderen. Er zijn veel mensen die het probleem van een verkeerde houding hebben. Alvast bedankt!

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
4 antwoorden
  1. Fedor
    Fedor zegt:

    heel goed artikel. Een goede houding is zo essentieel. Ik zit nogwel eens onderuitgezakt op de bank of in elkaar op een stoel. Ik ben me er bewust van en let nu op een goede houding. Bedankt!

    Beantwoorden
  2. gert valk
    gert valk zegt:

    ook ik heb vaak last van mijn rug, vooral onderin de rug. dat kan uiteraard ook komen door een verkeerde zit, sta of loophouding. ik zal de tips ook eens proberen , eens kijken of het helpt.

    Beantwoorden
  3. Niek de Jong
    Niek de Jong zegt:

    Helemaal eens met dit artikel! Ik heb regelmatig last van mijn rug en dat komt omdat ik niet goed let op mijn houding. Ik zal deze tips eens toepassen! Bedankt!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *