Eet eiwitten, koolhydraten en vetten in de juiste proporties!

Vaak eten we teveel koolhydraten en te weinig eiwitten, met als gevolg dat het lichaam de meest waardevolle voedingsstoffen mist en we snel te dik worden, terwijl we voor ons gevoel juist niet veel eten. De perfecte voedingstip is dan ook je eiwitten, koolhydraten en vetten in de juiste verhoudingen te eten. Maar, dit is gemakkelijk gezegd dan gedaan!

Welke koolhydraten?
Wanneer je een gezonde voeding wilt eten, dan bestaat deze voor een deel uit eiwitten (30%), onverzadigde vetten(30%) en koolhydraten (40%).

Koolhydraten zijn te verdelen in enkelvoudige en complexe koolhydraten. De enkelvoudige, waaronder suikers, vind je onder andere terug in fruit, zoete voedingsmiddelen en snoep. De complexe, zoals zetmeel bevinden zich in onder meer pasta, rijst, aardappelen en brood. Beide soorten dienen als brandstof voor onze spieren.

Nu denk je wellicht dat het helemaal niets uitmaakt of je suikers of brood eet. Helaas we moeten je uit die droom helpen, want suikers worden vaak voor een gedeelte omgezet in cholesterol en vet, iets waar je dik van wordt. Bovendien krijg je dan een tekort aan energie, zodat je ook nog sneller moe bent.

De functie van eiwitten
Eiwitten zijn belangrijk voor je lichaam. Ze bestaan uit aminozuren die nodig zijn voor de aanmaak van afweerstoffen. Wie regelmatig kipfilet, bonen, vis, noten en eieren eet, beperkt het tekort.

Eet gezonde vetten
Onverzadigde vetzuren, te vinden in noten, vette vis en olijfolie zijn gezond. Zet dus geregeld een lekker visje, zoals zalm, makreel of tonijn op het menu. Onverzadigde vetzuren beschermen je organen en zorgen voor de huid elasticiteit.

Aan verzadigde vetzuren heeft je lichaam niets. Je vindt ze in onder meer snacks, sauzen, vlees, melkproducten, koek en kant-en-klaar-maaltijden. Probeer deze producten enigszins te beperken, omdat ze je cholesterol kunnen verhogen, waardoor hartklachten kunnen ontstaan.

Nu je ongeveer weet welke voedingsstof zich waarin bevindt, kun je wellicht een lekker weekmenu samenstellen.

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *