Gezond eten is makkelijker dan je denkt!

Veel mensen denken bij gezond eten aan een dieet van sla, droog brood en water. En ja, sla is gezond. En ja, met brood is niets mis, zeker niet als je kiest voor de volkoren varianten. En ja, voldoende water drinken is belangrijk. Maar een gezond voedingspatroon bestaat uit meer! 

Weg met het dieet!
Vergeet het woord dieet. We hebben het over een gezond voedingspatroon. Een dieet is een tijdelijke aanpassing in je manier van eten.

“Even vier weken op water en brood en ik ben de winter kilo’s weer kwijt”. Na een strikt en streng dieet van vier weken zullen die paar kilootjes die er in de winter zijn aangeslopen – veelal door verminderde activiteit, opeenstapeling van de feestdagen en de overheerlijke stevige stamppotten – vast wel verdwijnen.

Maar wat daarna? Ga je na die vier weken, waarin het blijkbaar mogelijk voor je is geweest om alle verleidingen van koek, snoep, wijn, bier, chips, etc. te weerstaan, gewoon op dezelfde voet verder als voorheen? Of ga je nu echt iets veranderen?

Op naar een nieuwe situatie!
In tegenstelling tot een dieet, waarin het gaat om een tijdelijke aanpassing van je manier van eten, hebben we het bij een voedingpatroon over een permanent nieuwe aanpak van je eten. En wees niet bang, dit betekent dus niet dat je in je nieuwe leven nooit meer een wijntje drinkt of kunt genieten van een puntje appeltaart. Ben je gerustgesteld?

Tips voor verandering
Het aanpassen van je voedingspatroon is makkelijker dan je denkt. En vooral als je met jezelf afspreekt dat je niet alle veranderingen in je voedingspatroon in één dag hoeft door te voeren. Jouw voedingspatroon is, in de meeste gevallen, ook ontstaan door de jaren heen, dus geef jezelf de tijd om rustig aan, stap voor stap, dit patroon te veranderen.

Tip 1: Je hoeft niet je totale voedingspatroon in één dag te veranderen. Doe het stap voor stap!

Als je voor jezelf hebt geaccepteerd dat je jouw patroon stap voor stap gaat veranderen, kun je de volgende stap maken. Stel jezelf de vraag eens wat je op een dag allemaal eet. Start je de dag altijd met een ontbijt? Neem je de tijd om te lunchen en hoe ziet jouw avondmaaltijd er eigenlijk uit?

Geniet je ook van wat je eet of eet je uit een vorm van gewoonte? Luister je naar je lichaam voor, tijdens en na het eten? Door jezelf deze vragen te stellen krijg je inzicht in wat en waarom je eet. Dit is het startpunt om ook werkelijk iets te kunnen veranderen in jouw manier van eten.

Tip 2: Zorg dat je inzicht hebt in jouw manier en reden van eten. Dit is het startpunt voor verandering! 

Nu je weet wat je eet en waarom je eet is het tijd om eens kritisch te gaan kijken naar een punt waar je makkelijk een verandering in kunt brengen. Dat punt is voor iedereen anders. Ontbijt je nooit omdat je dat droge brood niet weg krijgt in de ochtend? Dan is het voor jou verstandig om op zoek te gaan voor een alternatief voor het brood ontbijt.

Het ontbijt is immers onmisbaar om de motor (het lichaam) op te starten aan het begin van de dag. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een alternatief zoals magere kwark of fruit. Eet je iedere avond een warme maaltijd maar heb je geen idee wat je de laatste week eigenlijk gegeten hebt? Dan is het voor jou belangrijk om meer bewust te gaan eten.

Onbewust eten heeft immers een negatief effect op je verzadigingsgevoel (je eet dus onbewust te veel) en leidt ook vaak tot eenzijdige voeding (je eet dus vaak hetzelfde). Kortom, het eerste punt van verandering zal voor iedereen anders zijn. 

Tip 3: Kijk kritisch naar je eigen voedingspatroon en kies één punt om een verandering in door te voeren. 

Je gaat aan de slag met jouw eigen punt van verandering en ja dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe lastig die start ook is, je zal merken dat deze eerste kleine verandering zal leiden tot vele andere, misschien wel grote, veranderingen. 

Je eerste rijles leek ook vast nergens naar. Je zat te stuntelen achter het stuur. Moest aan honderd dingen tegelijk denken en vergat om de haverklap in je spiegels te kijken. Maar na een les of wat gaan de handelingen meer automatisch en gaat het in de lessen om het ontwikkelen van een automatisme in het rijden.

Heb je de routine te pakken, dan kun je op examen.  En leg je het examen met goed gevolg af, dan ben je de trotse bezitter van het velbegeerde rijbewijs, en heb je de vrijheid om zelf te bepalen waar je naartoe wilt rijden. 

Dat is bij het veranderen van je voedingspatroon precies hetzelfde. De eerste verandering kost veel tijd en moeite maar als die eenmaal gedaan is ben je trots op jezelf en kun je ook andere veranderingen aanpakken. Stap voor stap verandert je voedingspatroon en uiteindelijk bereik je een gezond patroon. Een voedingspatroon waar je ook best ruimte hebt om te genieten van dat wijntje of dat puntje appeltaart op zijn tijd. 

Kortom, eerst investeren en uiteindelijk kun je profiteren!

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *