gezonde keuzes in de supermarkt

Hoe maak je een gezonde keuze in de supermarkt?

Je loopt door de supermarkt en wilt een gezonde keuze maken. Maar de keuze is zo groot. En niet alle producten zijn even gezond, ook al lijkt het soms wel zo. Om over de verleidingen nog niet te spreken. Die zijn in elke gang wel aanwezig. Hoe maak je een gezonde keuze en weersta je de verleiding van lekkere producten?

Vergelijk gezond met ongezond product

Houd het etiket van een product dat je wilt beoordelen naast een product waarvan je zeker weet dat het gezond is. Bijvoorbeeld een pak zuiveldrank met 0% vet naast een pak halfvolle melk. Je kunt dan zien dat ze ongeveer evenveel eiwitten en kcal bevatten. Je kunt ook zien dat halfvolle melk puurder is. Bij de ingredienten van het pak zuiveldrank staan allerlei e-nummer en zoetstoffen. Die kunnen niet zoveel kwaad als je het met mate drinkt, maar halfvolle melk is wellicht een betere keuze. Heel veel maakt dit niet uit. Als je het etiket van een pak chocomel naast de halfvolle melk legt dan zie je overduidelijk dat je beter voor de halfvolle melk kunt kiezen. Zo kun je dat ook met brood, (fris)drank en toetjes doen. Houd het etiket van tiramisu maar eens naast die van een pak yoghurt. Dan is je gezonde keuze snel gemaakt! Yoghurt kun je al aantrekkelijkerer maken met vers fruit en een eetlepel siroop of honing.

Lightproducten

Producten met de vermelding ‘light’ zijn niet altijd gezonder dan de gangbare producten. Kies dus gewoon normale pindakaas, dropjes en chips. In de lightvariant zitten bijna evenveel kcal als in de normale variant (dat zie je ook bij de zuiveldrank met 0% vet) en mensen eten er dan meer van omdat ze denken dat je er niet dik van wordt. Van producten als light pindakaas, drop en chips kun je alsnog dik worden. Je kunt wel beter light frisdrank kiezen dan suikerhoudende frisdrank. In light frisdrank zitten geen kcal en geen suiker. Nog beter is water, koffie en thee drinken omdat dat natuurlijkere producten zonder zoetstoffen zijn. Als je nu echt een colaverslaving hebt is het de moeite waard om cola light te drinken en dat vervolgens af te bouwen.

Minder suiker? Minder vet?

Als op producten minder suiker of minder vet staat dan is het nog steeds oppassen geblazen. In producten die in suiker verlaagd zijn zit vaak juist meer vet dus is het geen gezonde keuze. Vet is een goedkoop ingredient dus dat komt producenten goed uit. producten met minder vet bevatten juist meer suiker. Dat is ongunstig omdat daar je bloedsuikerspiegel snel van stijgt en weer daalt. Het gevolg is dat je sneller trek hebt.

Wat is sowieso een gezonde keuze?

Producten die je zonder zorgen kunt kopen in de supermarkt zijn fruit, groente, volkorenbrood, rijst, pasta, aardappelen, (karne)melk, yoghurt, smeervet en eieren. Water kun je uit de kraan drinken. De rest van de supermarktproducten kun je ook aanschaffen, maar let op hoe je het in je dagvoeding indeelt. Zorg dat je volkorenbrood met mager beleg eet, fruit als tussendoortje en een lekkere slanke maaltijd. Dan kun je zonder gerust een stuk appeltaart eten. Zorg dat je bewust met voeding bezig bent zodat je een gezonde keuze kunt maken.

Hoe maak jij je gezonde keuze?

 

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
1 antwoord
  1. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Ik wil hier graag op reageren, volgens mij is het juist niet beter om bij een “cola verslaving” de light versie te drinken. In de light versie zitten ontzettend veel zoetstoffen en deze kunnen op zich niet veel kwaad, maar wanneer je er te veel van drinkt kunnen ze ernstige gevolgen hebben. Het is dan beter om het drinken van gewone cola af te bouwen en bijvoorbeeld andere producten te kiezen met minder suiker, want te veel suiker is niet goed maar te veel zoetstoffen al helemaal niet. Dat is tenminste wat ik weet. Zelf kies ik nooit voor light producten maar probeer ik gewoon balans te houden in mijn eetpatroon en gewoon goed groente en fruit te eten.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *