Hoeveel mag je sporten tijdens de zwangerschap?

Sporten tijdens de zwangerschap. Veel vrouwen breken hun hoofd erover. Mag het wel of niet? Is het juist wel of niet goed? Onlangs verscheen in het nieuws dat vrouwen niet durven te sporten tijdens de zwangerschap. Dat is een reden voor ons om de feiten en fabels boven water te halen.

Vrouwen zijn bang dat sporten tijdens de zwangerschap schadelijk is voor hun kindje, schrijft Nu.nl 11 mei jl. Dat terwijl sporten en bewegen dan wel gezond is. Dit bleek uit onderzoek van University of Kansas School of Medicine. De onderzoekers ondervroegen 90 vrouwen die 16 à 30 weken zwanger waren. De helft bewoog voor de zwangerschap 90 minuten per week of meer. Slechts een kwart deed dat nog tijdens de zwangerschap. De vrouwen dachten dat sporten tijdens de zwangerschap onveilig was en vooral moeders adviseerden hun zwangere dochters op te passen met bewegen.

Hoeveel mag je sporten tijdens de zwangerschap?

Sporten tijdens de zwangerschapJe mag gewoon blijven sporten als je zwanger bent. Ook is het goed daarmee te beginnen als je voorheen niet sportte of bewoog. 30 minuten per dag is een mooie hoeveelheid. Je hebt minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes en obstipatie. Bovendien krijg, of behoud, je een conditie, sterke botten en spieren en is het gunstig voor je spijsvertering. Er zijn wel wat voorwaarden.

–         Train rustig en zorg dat je niet te erg buiten adem raakt. Dan gaat er minder zuurstof naar de baarmoeder omdat je hart, longen en spieren dat vragen.

–         Drink voldoende tegen uitdroging.

–         Pas op voor blessures. De banden bij je gewrichten en botten worden slapper waardoor je een hoger risico loopt op overbelasting. Pas dus op met sporten als squash en tennis.

–         Train alleen je schuine buikspieren, niet de rechte. Als je de rechte buikspieren traint wordt je buikwand zwakker. Stop bij 4 of 5 maanden.

Geschikte sporten

Heel goed tijdens de zwangerschap is zwemmen. Daarmee belast je geen banden, maar wel spieren. Bovendien hoef je niet buiten adem te raken. Ook joggen kun je doen omdat je daar je hartslag goed mee kunt reguleren. Golfen, wandelen en fietsen zijn ook goede keuzes.

Ongeschikte sporten

Doe geen sporten tijdens de zwangerschap waarbij je op je buik kunt vallen, of iets op je buik kunt krijgen. Bijvoorbeeld skeeleren, hockey, voetbal, basketbal en skieen.

Kortom: blijf lekker rustig bewegen en sporten tijdens de zwangerschap!

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *