Hoge bloeddruk

‘Maak je niet druk, dat is niet goed voor je bloeddruk’. Klopt dit? Heb je zelf vat op de hoogte van je bloeddruk? En wanneer is die bloeddruk dan eigenlijk te hoog?

Stress heeft wel degelijk invloed op de bloeddruk maar er zijn nog meer factoren die van invloed zijn op de druk. Eerst maar eens kijken wat die bloeddruk nou eigenlijk is.

Wat is hoge bloeddruk

Het hart is de motor van het lichaam. Doordat het hart samenknijpt  stroomt  het bloed door de aderen. De druk die hierbij op de slagaders komt wordt gemeten om de bloeddruk te meten. 

Wanneer heb ik een hoge bloeddruk?

De bloeddruk wordt uitgedrukt in een boven (systolische) en onder (diastolische) druk. De kracht waarmee het hart samenknijpt bepaalt de bovendruk. Is deze hoog? Dan spreken we van hoge bloeddruk. 

Optimale bloeddruk 120/80 mmHg
Normale bloeddruk 130/85 mmHg
Licht verhoogd 140/90 mmHg
Matig verhoogd 160/100 mmHg
Ernstig verhoogd 180/110 mmHg

 

Wat zijn de risico’s een verhoogde bloeddruk?

Door een te hoge bloeddruk kunnen verschillende klachten ontstaan. Hart- en vaatziekten staat daarbij op nummer één. Maar ook oogklachten en nierstoornissen kunnen het gevolg zijn van een te hoge druk op de bloedvaten.

Wat kan ik doen om mijn bloeddruk gezond te houden?  

Gelukkig zijn er een heel aantal dingen die je zelf kunt doen om de bloeddruk zo gezond mogelijk te houden. Regelmatig bewegen staat daarbij bovenaan de lijst! Bewegen zorgt voor een goede hartconditie, een gezonder gewicht  en helpt stress tegen te gaan. Drie zaken die belangrijk zijn om de bloeddruk zo gezond mogelijk te houden.

Wees beperkt met alcohol, roken en ook zout (natrium) want deze blijken een ongunstig effect te hebben op de bloeddruk.

Help, mijn bloeddruk is te hoog!

Is je bloeddruk nu aan de hoge kant? Zorg dan dat je rustig aan begint met bewegen. Dus niet als een dolle aan de slag gaan maar rustig en constant trainen. Geef je lichaam even de tijd om te wennen aan het bewegen. Vraag altijd de huisarts om advies!

Laat je bloeddruk regelmatig controleren door de huisarts zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *