Inspanning en ontspanning in balans? Het lichaam in balans!

Steeds sneller, steeds zwaarder, steeds meer…. Als je eenmaal gestart bent met sporten dan verwacht je steeds meer van je lichaam. Niets mis mee maar het lichaam heeft ook rust nodig om te zorgen voor spier herstel. Is de mate van inspanning en ontspanning in balans, dan is het lichaam in balans.   

Tijdens het sporten moeten de spieren zware arbeid leveren. De energie die hiervoor nodig is komt uit je voeding.  Als je gaat sporten wordt de energievoorraad in je lichaam aangesproken maar blijven er ook afvalstoffen achter in je spieren. Deze afvalstoffen moeten door het lichaam worden afgevoerd. Dit gebeurt in de periode dat het lichaam tot rust komt. Zo wordt het spier herstel geactiveerd en is het lichaam in balans. 

Kracht van de cooling down

Om de afvoer van afvalstoffen uit het lichaam te stimuleren is een goede cooling down belangrijk. Soms is het moeilijk om na een intensieve training (inspanning) terug te schakelen naar ontspanning. Je lichaam zit nog vol adrenaline dat kolkt door je aderen. De cooling down kun je op verschillende manieren invullen. Van rustig stretchen van de spieren tot complete ontspanning. 

Stretchen

Stretchen is eigenlijk niets meer dan het oprekken (langer maken) van de spieren. Belangrijk om het stretchen rustig en gecontroleerd uit te voeren om het spier herstel te bevorderen. Een goede stretch mag niet pijnlijk zijn, je mag wel de rek van de spier voelen. 

Relax!

Voor een complete ontspanning  ga je lekker ontspannen liggen op een matje, de grond of je bed. Leg je armen naast je lichaam met de handpalmen omhoog, leg je benen iets uit elkaar en laat je voeten losjes naar buiten hangen. Sluit je ogen en focus op je ademhaling. Adem diep in door je neus, je buik en borst komen omhoog en je ribben gaan naar buiten. Adem diep uit door je neus, je buik, borst en ribben zakken terug. Probeer nu je hoofd helemaal leeg te maken , vergeet alles om je heen en voel wat er in je lichaam gebeurt. Voel je bloed stromen, je hart kloppen, de warmte van je lichaam, de zwaarte van je spieren. Geef jezelf minimaal 10 minuten de tijd om heel bewust te voelen wat er gebeurt in je lichaam. Zo stimuleer je niet alleen spier herstel maar komt je hele lichaam tot rust en raakt je hoofd lekker leeg. 

Ontspanning bevordert inspanning

Als je jezelf de tijd, rust en ruimte geeft om te ontspannen zul je zien dat lichaam beter in balans raakt en blijft. Ontspanning en spier herstel zijn de sleutel tot verbetering van prestaties. Gun jezelf die ontspanning…

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *