Kun je intensief sporten als vegetariër?

Sporten als vegetariër kan heel goed. Om goede sportprestaties te leveren als vegetariër heb je niet per definitie vlees en vis nodig. Het gaat erom dat je voldoende eiwit binnenkrijgt voor spieropbouw of –onderhoud. Ook heb je voldoende vitamines en mineralen nodig, bijvoorbeeld IJzer. Dat kun je als vegetariër heel goed uit plantaardige producten halen. We leggen je uit hoe het zit als jij wilt sporten als vegetariër.

Als je sport heb je vooral koolhydraten nodig. Omdat dat vooral in volkorenbrood, rijst, pasta, aardappelen, fruit en zoet beleg zit krijg je dat voldoende binnen, ook als vegetariër.

Eiwitten en essentiële aminozuren

Eiwitten zijn ook belangrijk bij het sporten als vegetariër en het is niet eens zo moeilijk om die binnen te krijgen omdat ons Nederlandse voedingspatroon daar rijk aan is. Dit geldt voor iedereen. Waar vegetariërs wel op moeten letten is dat ze verschillende soorten plantaardige eiwitten binnenkrijgen. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Van de 22 soorten aminozuren kan je lichaam er 13 zelf maken. De andere 9 aminozuren, de essentiële aminozuren, moet je via voeding binnenkrijgen.

Gevarieerd eten

Door gevarieerd te eten krijg je alle essentiële aminozuren binnen, ook bij sporten als vegetariër. Producten waar deze in zitten zijn eieren en melk. Ook soja en quinoa hebben een hele goede eiwitkwaliteit en bevat alle 9 essentiële aminozuren. Deze twee zijn vooral belangrijk voor veganisten omdat ze plantaardig zijn. Peulvruchten en granen zijn ook goed om standaard via voeding binnen te krijgen. Let erop dat je peulvruchten goed kookt, alleen dan kunnen de eiwitten goed opgenomen worden in je dunne darm.

Extra vitamines en mineralen?

Sporten als vegetarierAls je gevarieerd eet met 2 à 3 stuks fruit per dag, 200 gram groente, voldoende zuivel, brood en verschillende zetmeelbronnen dan krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen. Ook bij sporten als vegetariër. Dus voldoende calcium voor sterke botten, voldoende magnesium tegen spierkrampen, voldoende kalium en natrium voor je vochthuishouding, IJzer voor het zuurstoftransport, vitamine C voor de opname van IJzer en voor een goede weerstand.

Vitaminesupplementen nodig?

Mocht je nu wat extra’s nodig hebben voor je gevoel, bijvoorbeeld als je heel veel en zwaar traint, of wanneer je het gevoel hebt dat je weerstand een deukje heeft opgelopen, dan kun je een multivitamine per dag nemen. Of je nu wel of niet vegetariër bent. Een multivitamine vervangt echter geen vitamines en mineralen uit voeding. Je zult dus sowieso gezond moeten eten. Neem in elk geval niet op eigen initiatief ‘losse’ vitaminepillen, zoals ijzer- of magnesiumpillen. Overleg dit eerst met je huisarts.

Sporten als vegetariër?

Kortom: ja, je kunt intensief sporten als vegetariër! Als je maar gevarieerd eet met veel groente, fruit, zuivel, volkorenbrood en voeding met alle essentiële aminozuren.

Bronnen:

Food-info
Voedingscentrum

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *