Lekker en gezond eten in de winter

De koude wintermaanden staan voor de deur. Tijd voor stamppot, rookworst, erwtensoep en goed gevulde maaltijdsoepen. Een aantal tips voor lekker en gezond eten de winter rond.

Tips voor ouderwets lekkere stamppot

–    Maak een heerlijke stamppot en vervang de boter om een smeuïge puree te maken eens door scheut frisse yoghurt. Een lekker fris tintje en minder vet.

–    Bak de spekjes zonder extra vet in de pan langzaam krokant. Schep de spekjes uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier.

–    Vervang de spekjes eens door krokant gebakken tofu blokjes. Extra lekker om de tofu blokjes eerst flink te marineren in een mix van ketjap, chilipoeder en /of kerrie en misschien een teentje knoflook. Tofu is een gezonde en rijke vervanging van vlees.

–    Zin in een spannende stamppot? Vervang dan de spekjes eens door een handje noten. Noten zijn een goede vleesvervanger en rijk aan goede vetten en geven een verzadigend gevoel. Probeer eens cashewnoten door de stamppot boerenkool of amandelen door een stamppot met bloemkool en kerrie.  

Tips voor smakelijke schotels

–    Stoofschotels zijn er in vele variëteiten en bevatten veelal vlees. Vervang het vlees eens door vis of verschillende soorten vis. Lekker gezond maar ook lekker snel want vis heeft een veel kortere garingstijd dan stoofvlees.

–    Ovenschotels zijn heerlijk en lekker makkelijk te bereiden. Vooral het krokante kaaskorstje is bij vele zeer geliefd maar ook calorierijk. Kies voor een magere kaasvariant (Slankie of Maaslander 20+/30+) of vervang de kaas door paneermeel.

Tips voor heerlijke winterse (maaltijd-) soepen

–    Een lekker stevige erwtensoep hoort bij een koude winter! Een traditionele erwtensoep bevat veel vlees (spek, krabbetjes, rookworst). Probeer ook eens een vleesvrije variant en vervang het vlees door rookkaas. Heerlijk smeuïg, vol van smaak maar een tikje gezonder dan de traditionele variant en nooit geen discussie over ‘wie heeft meer worst in de soep’!

–    Linzen zijn de perfecte basis van een goed gevulde maaltijdsoep. Linzen zijn rijk aan vezels, vitamine B en ijzer en zorgen voor een langzame vrijgave van koolhydraten in de vorm zetmeel en zorgen daardoor voor een lang verzadigend gevoel.

–    Wees creatief; er is meer dan groenten-, tomaten- en kippensoep! Wat denk je van spinaziesoep met zalm?! Je hebt nodig een pak spinazie, Philadelphia roomkaas, blokje tuinkruidenbouillon, gerookte zalmsnippers, een uitje en een teentje knoflook. Lekker, gezond, makkelijk en snel!

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *