Leuke weetjes over bananen

Bananen bevatten drie natuurlijke suikers (sucrose, fructose & glucose) in combinatie met vezels. Een banaan geeft een onmiddellijke, volgehouden en aanzienlijke energiestoot. Onderzoek heeft aangetoond dat slechts twee bananen genoeg energie leveren om 90 minuten ingespannen te fitnessen.

Geen wonder dat de banaan het fruit nummer één is voor ’s werelds topatleten. Maar energie is niet het enige dat een banaan ons biedt om fit te blijven. Ze helpt ook tegen een groot aantal ziekten en toestanden, waardoor ze onontbeerlijk is in ons dagelijks dieet.

Depressie: Volgens een recent onderzoek door MIND onder mensen die aan een depressie lijden, voelden velen zich veel beter na het eten van een banaan. Dat komt doordat bananen tryptophaan bevatten, een soort proteïne die het lichaam omzet in serotonine, een stof die ervoor bekend staat te ontspannen, de stemming te verbeteren en je over het algemeen gelukkiger te doen voelen.

PMS: Vergeet de pillen –  eet een banaan. De vitamine B6 die ze bevat regelt het glucosegehalte in het bloed, dat uw stemming positief kan beïnvloeden.

Bloedarmoede: Met hun hoog ijzergehalte stimuleren bananen de productie van hemoglobine in het bloed, zodat ze helpen in gevallen van bloedarmoede.

Bloeddruk: Dit uniek tropisch fruit bevat enorm veel potassium, maar toch weinig zout, zodat het perfect helpt tegen hoge bloeddruk. Daarom heeft Amerikaanse Food & Drug Administration onlangs aan de bananenindustrie toelating gegeven om officieel te claimen dat het fruit het risico op hoge bloeddruk en een beroerte vermindert.

Kracht van het brein: 200 studenten in de Twichenham school (Engeland) werden met hun examens geholpen door het eten van bananen bij het ontbijt en de lunch. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit fruit vol potassium helpt bij de studie door de leerlingen alerter te maken.

Constipatie: De vezelrijke banaan opnemen in het dieet kan helpen om de normale werking van de darmen te hertellen zonder laxeermiddelen te gebruiken.

Kater: Een van de snelste manieren om van een kater af te geraken is een milkshake met banaan te drinken, gezoet met honing. De banaan kalmeer de maag en met de hulp van de honing verlaagt ze het bloedsuikerniveau. De melk kalmeert en herbevochtigt uw systeem.

Brandend maagzuur: Bananen hebben een natuurlijk zuurwerend effect op het lichaam. Eet dus een banaan als u last hebt van brandend maagzuur.

Ochtendziekte: Bananen eten tussen de maaltijden door houdt het bloedsuikerniveau op peil en vermijdt ochtendziekte.

Muggenbeten: Grijp niet direct naar de zalf tegen insectenbeten. Wrijf de beet in met de binnenkant van een bananenpel. Veel mensen vinden dit verbazend doeltreffend om het zwellen en de irritatie te verminderen.

Zenuwen: bananen bevatten veel B-vitamines die het zenuwstelsel helpen kalmeren.

Maagzweren: De banaan wordt gebruikt als dieetvoedsel tegen problemen met de ingewanden. Ze is het enige rauwe voedsel dat met kan eten zonder problemen in geval van klachten in de ingewanden.

Temperatuur: Veel culturen zien bananen als een verkoelend fruit dat zowel de fysieke als de emotionele temperatuur van zwangere vrouwen verlaagt. In Thailand bijvoorbeeld eten zwangere vrouwen bananen om zich ervan te verzekeren dat hun baby met een koele temperatuur wordt geboren.

Roken: Bananen kunnen mensen helpen om van het roken af te raken. De B6 en B12 vitamines die ze bevatten, evenals het potassium en magnesium, helpen het lichaam bij het herstellen van een nicotinegebrek.

Stress: Potassium is een vitaal mineraal dat de hartslag normaliseert, zuurstof naar de hersenen stuurt en de waterbalans van het lichaam regelt. Wanneer we gestrest zijn stijgt ons metabolismeniveau en verminderd het potassiumgehalte. Dat kan worden vermeden door bananen met veel potassium te eten.

Beroerte: Volgens een onderzoek door het New England Journal of Medicine kan het regelmatig eten van bananen het risico op overlijden door en beroerte met 40% verlagen!

Wratten: Mensen die gesteld zijn op natuurlijke alternatieven zweren dat men een wrat kan doen verdwijnen door een stukje bananenschil op te bevestigen met een klever. Gele kant langs buiten.

Een banaan kan dus geweldig werken tegen veel aandoeningen.

Vergeleken met een appel bevat ze 4x zoveel proteïnen, 2x zoveel koolhydraten, 3x zoveel fosfor, 5x zoveel vitamine A en ijzer en 2x zoveel andere vitamines en mineralen. Ze is ook rijk aan potassium en een van de beste voedingsmiddelen.

Eet smakelijk!

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
1 antwoord
  1. Tim
    Tim zegt:

    Hoi wat een leuk bericht, Ik heb gehoord dat bananen ook goed zijn als je last hebt van diarree of is dit maar een fabeltje. Ik weet nog goed dat mijn moeder mij vroeger altijd een banaan gaf als ik er last van had.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *