Rugklachten? Reken af met pijn!

Na een lange dag werken, verkeerd staan of langdurig computerwerk, kan de rug vermoeid en pijnlijk aanvoelen. Circa 80 % van de Nederlander heeft weleens rugklachten. Moet je hier maar mee zien te leren leven of kun je hier zelf iets aan doen? 

In veel gevallen gaat het om lage rugklachten welke zijn ontstaan door een verkeerde houding, beweging  – denk aan een verkeerde til techniek –  of stress. Dus ja hier kun je zelf wel degelijk iets aan doen!

Soort klachten

Rugklachten gaan in veel gevallen gepaard met een verhoogde spierspanning. Je hebt het gevoel dat je spieren ‘strak staan’ waardoor je minder soepel kunt bewegen en bewegen ook pijnlijk is. Ook een zeurende pijn en een moe gevoel in de rug zijn veel gehoorde klachten. 

Hernia of niet?

De vraag is of klachten ernstig zijn of niet. Een veel voorkomende aandoening is de hernia; een aandoening waarbij beschadiging aan de tussenwervelschijf –  de schokdemper tussen de wervels – ontstaat. Bij een hernia zorgt het beschadigde weefsel van de tussenwervelschijf voor druk op de zenuwen die naar de armen en benen lopen. Hierdoor kan een tintelend, loom of pijnlijk gevoel in de armen en/of benen ontstaan. In dit geval is het raadzaam om contact met de (huis-) arts op te nemen.

Rugklachten voorkomen

Gelukkig is er in de meeste gevallen geen directe schade aan de rug en gaat de rugpijn binnen afzienbare tijd vanzelf weer over. Om te voorkomen dat deze rugklachten terugkomen is training noodzakelijk. Maar hoe?

Trainen van de rug

In de programma’s van Thuis-Trainen.nl wordt uitgebreid aandacht besteed aan oefeningen om de rugspieren te versterken. Om de strijd met rugklachten aan te gaan is het trainen van de rug alleen, niet voldoende.

Naast de grote rugspieren en de dieper gelegen lage rugspieren zullen ook de (schuine-) buikspieren en bekkenbodemspieren getraind moeten worden. Zo ontstaat een stevige lichaamskern (core).

Onderhoud

Trainen op het moment dat je al rugklachten hebt heeft niet zoveel zin. Het gaat juist om het voorkomen van rugklachten. Onderhoudstraining dus. Om je rugklachten de baas te blijven train je buik-, rug- en bekkenbodemspieren minimaal twee keer per week. Dit verstevigt de spieren van je kern en verbetert je lichaamshouding. Twee vliegen in een klap!

Behoor jij bij die 80% die wel eens last heeft van de rug? Start dan nu met trainen!

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *