Alles over slapen

We slapen gemiddeld 1/3 van ons leven! De een slaapt lang, de ander onrustig en een derde kan altijd wel slapen. Slapen is een belangrijk onderdeel van ons ritme. Slapen we te kort of onrustig, dan voelen we ons overdag gebroken. Slapen we lang dan voelen we ons uitgerust maar slapen we heel vast dan is er overdag misschien wel die bonkende hoofdpijn. Iedereen slaapt maar iedereen heeft een verschillend slaapritme.

Waarom slapen?

Tijdens het slapen schakelt het lichaam terug naar een lagere versnelling. Ademhaling en hartslag worden rustiger net als de hersenactiviteit. Prikkels van buitenaf worden tot op zekere hoogte geblokkeerd waardoor ook het hoofd tot rust komt. Zo krijgt het lichaam de kans zich te herstellen na een intensieve dag. Krijgen we te weinig slaap dan raken vooral de hersenen hierdoor van slag. We kunnen ons minder goed concentreren, het wordt lastiger om dingen te onthouden en te beslissen en onze reactiesnelheid verslechtert. En dat weinig slaap ons humeur bepaalt zal geen verrassing zijn.. Wist je dat mensen die te weinig slapen vaker last hebben van overgewicht? Lijkt mij een goede reden om voortaan een uurtje langer te slapen..

Hoeveel slaap heb je nodig?

Iedereen heeft een andere slaap behoefte. De een slaapt 5 uur per nacht, de ander slaapt 9 uur per nacht. De slaap behoefte verschilt niet alleen van persoon tot persoon maar is ook afhankelijk van de levensfase waarin je zit. De eerste 4 tot 5 uur van je slaap zijn het belangrijkst want dan zit je in je zogenaamde ‘kern slaap’; de fase waarin je hoofd en je lichaam in basis voldoende tot rust komen om de dag erna er weer tegenaan te kunnen. Het wil niet zeggen dat je dan ook het gevoel hebt uitgerust te zijn. Luister dus naar je lichaam!

Moeite met slapen?

Lig je vaak wakker of heb je moeite met in slaap vallen? Er zijn verschillende ‘huis-, tuin- en keukenmiddelen’ die je kunnen helpen om makkelijker in slaap te vallen of beter door te slapen. Zo zijn er diverse theeën op de markt met valeriaan, een plantje dat je helpt om makkelijker in te slapen. Ook een heerlijke ontspannende massage voor het slapen gaan kan helpen om sneller in slaap te vallen. Door de massage wordt het lichaam al in ontspanning (rust) gebracht wat het inslapen makkelijker maakt. En wat dacht je van yoga? Bij yoga leer je hoe je het lichaam actief kunt ontspannen en je hoofd even helemaal leeg kunt maken. En als het hoofd en het lichaam ontspannende zijn dat zal je als vanzelf in slaap vallen.

Welterusten!

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
2 antwoorden
  1. tanja
    tanja zegt:

    Ik denk dat ook wanneer je slaapt belangrijk is. Ik heb jarenlang ploegendiensten gedraaid. En daardoor minder slaap gekregen dan dat ik nu krijg in dr dagdienst.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *