Statisch stretchen ‘niet’ voor het sporten

Dit artikel heb ik geschreven om je te laten zien wat het nadeel is van statisch stretchen en de voordelen van dynamisch stretchen.

Veel mensen zijn gewend om statisch te stretchen voor het sporten. Dit raad ik sterk af! Als je gaat sporten dan heb je goed geactiveerde en flexibele spierspanning nodig voor een optimaal resultaat en tegen blessures. Een voorbeeld van statisch stretchen is staand je voet naar je bil toe trekken en vasthouden waarmee je de voorkant van je bovenbeen stretcht. Als je dit voor het sporten doet dan haal je de spierspanning juist van de spieren af, wat je training minder effectief en zelfs blessure gevoeliger kan maken.

Om statisch te stretchen nà het sporten is geen probleem. Hierdoor haal je de eventuele overspanning van de spieren af, maak je ze flexibeler en kan het helpen bij de afvoer van afvalstoffen.

Wat is dan wel verstandig voor het sporten?
‘Dynamisch stretchen’ of het gebruik van ‘mobilizers’. In plaats van je voet naar je bil toe trekken kun je beter, tegen een muur aan leunen en je been minimaal 15x van voor naar achter zwaaien.

Voordelen dynamisch stretchen
Al je je been naar voren zwaait strek je het been en trek je de tenen naar je toe waarmee je de achterkant van je bovenbeen stretcht. Als je naar achter zwaait buig je je been waarmee je de heupflexors en voorkant van het bovenbeen stretcht. Met deze dynamische oefening spreek je:

1) veel meer spieren in een keer aan;
2) je zorgt ook voor activatie van de spieren in plaats van de
    spierspanning eraf te halen;

3) het is beter voor de doorbloedding;
4) het is beter tegen blessures tijdens het sporten;
5) het is gelijk een warming-up oefening

Voor goede dynamische stretchoefeningen zal ik een video maken voor de belangrijkste spiergroepen.

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *