Tien tips voor genieten van een verantwoorde en gezonde barbecue

De temperatuur stijgt; we genieten volop van de lente! Nu het langer licht is en de avonden langer een warm zijn, wordt bij veel mensen de barbecue weer uit de schuur gehaald. Genieten van een lekker stuk vlees, romige sauzen, volop stokbrood besmeerd met kruidenboter of belegd met (franse) kaas en misschien ook wel een verkoelend biertje of wijntje om het feest compleet te maken. Erg lekker allemaal maar past zo’n barbecue ook in een gezond en verantwoord voedingspatroon?

Overdaad aan lekkers…
Een barbecue is gezellig, een barbecue is lekker. Een barbecue is ook vaak overdadig… Een traditionele barbecue (zoals hierboven omschreven) past eindelijk niet in een verantwoord voedingspatroon. Dit wil niet zeggen dat je nooit mag of kunt barbecueën natuurlijk maar wees je bewust van het feit dat een overdaad aan vlees, sauzen en wellicht ook alcohol niet thuis horen in een gezond voedingspatroon. Wat dan wel?

Lekkere en verantwoorde alternatieven
Je kunt een barbecue ook zo inrichten dat het wel past in een gezond en verantwoord voedingspatroon. Tien simpele tips voor je op een rijtje: 

  1. Kies voor vis in plaats van vlees op de barbecue.
    Vis bevat doorgaans minder en betere vetten dan vlees. Zalm, kabeljauw en garnalen zijn heerlijk op de barbecue. Let wel op met garnalen, deze bevatten doorgaans een behoorlijke hoeveelheid voedingscholesterol. En voor de echte vlees liefhebber is wellicht tonijn, door de stevige bite, een goed alternatief.
  2. Verrijk de maaltijd met een gezonde couscoussalade als koolhydraat component.
    Bij een barbecue wordt brood vaak als koolhydraat component gekozen. Met brood, in volkoren variant, is niet veel mis maar de smeersels en het beleg van het brood maken dat je ongemerkt veel calorieën binnen krijgt. Couscous is een goede vervanging van het koolhydraat component van de maaltijd.
  3. Marineer vis en vlees voor het op de barbecue gaat. 
    Sauzen zijn dan niet meer nodig. Dit scheelt een heleboel loze calorieën en beperkt de inname van (slechte) vetten en het is ook nog eens veel lekkerder!
  4. Bereid groenten op de barbecue.
    Dit geeft een aparte smaak aan de groenten. Gebruik bijvoorbeeld champignons, tomaatjes, courgette, aubergine, maïs, venkel, etc. Besprenkel de groenten met olijfolie en eventueel verse kruiden zoals rozemarijn, tijm, etc.
  5. Maak zelf kruidenboter.
    Wil je toch lekker genieten van een stokbroodje kruidenboter bij de barbecue? Kies dan voor een zelfgemaakte kruidenboter gemaakt van halvarine of margarine in plaats van roomboter. Een stuk gezonder en net zo lekker! Gebruik voor een lekkere kruidenboter verse kruiden zoals peterselie, bieslook en basilicum.
  6. Voorzie salades van een eigen gemaakte dressing met slimme gezonde ingrediënten.
    Vervang de mayonaise-achtige dressing voor salades door een dressing op basis van (magere) yoghurt, citroensap of een scheutje olijfolie. Voorzie een knapperige groene salade bijvoorbeeld van heerlijke yoghurt-mosterd dressing. Meng 1 lepel mosterd door 3 lepels yoghurt en voeg naar smaak kruiden toe.
  7. Voorzie de tafel van gezonde snacks.
    Denk bijvoorbeeld aan komkommer, worteltjes, paprika en tomaatjes. Dit beperkt de drang naar het eten van brood.
  8. Zet naast het glas met het gekozen drankje ook een glas met water.
    Hierdoor drink je minder frisdrank, sap, bier, wijn, etc. en beperk je de inname van loze calorieën. Daarbij helpt water om je verzadigingsgevoel te stimuleren waardoor je minder eet.
  9. Serveer een frisse fruitsalade.
    Zo krijg je lekker veel vitamines binnen! Als je kiest voor rijp seizoensfruit is het niet nodig om extra suiker of zoetstof toe te voegen aan de salade. Wil je de salade toch iets zoeter maken? Kies dan voor een lepeltje honing of scheutje vruchtensap als zoetmaker.
  10. Kies voor vegetarisch.
    Laat vlees en vis zitten en kies eens wat anders. Erg lekker en snel klaar voor op de barbecue is bijvoorbeeld een gebalanceerd koolblad gevuld met gemarineerde tofu of een portobello (grote champignon) gevuld met spinazie en geitenkaas.  Geniet van de lente, geniet van de barbecue!
Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
4 antwoorden
  1. Marijke
    Marijke zegt:

    Morgen ga ik lekker bbqen met de familie, zal deze tips gelijk eens toepassen! Zo te zien is het makkelijk toe te passen.

    Het zal geen vegetarische bbq worden, maar lekker met vis en vlees.

    Leuk artikel!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *