trainen doel

Trainen met een doel

Sporten. Lichaamsbeweging. Trainen. Hardlopen. Fietsen. Zwemmen. Fitness. Buikspieroefeningen. Het zijn allemaal bewoordingen voor die paar doelen die veel mensen hebben: afvallen en vervolgens op een gezond gewicht blijven. Het leven is zoveel leuker als je je goed in je vel voelt zitten en de vitaliteit van je afdruipt. Je trekt op die manier mensen aan die ook lekker in hun vel zitten en wordt daardoor bevestigd in iets wat je stiekem al langer wist: een gezond lichaam en een gezonde geest gaan perfect samen.

Werk aan de winkel

Voordat je echter met jezelf in het reine bent en je helemaal ‘senang’ voelt, zal je toch echt wat werk moeten verzetten. Bij deze trainingen – zo noemen we ze voor het gemak maar even – is verreweg het belangrijkst dat je gemotiveerd raakt, bent en vooral ook blijft. Alleen dan krijg je die blijvende resultaten waar je zo gelukkig van wordt.

Het voorbeeld

Er is een voorbeeld uit de sportwereld die jou laat zien waar doorzettingsvermogen en motivatie voor zorgt. Het ongelofelijke verhaal wordt hieronder in het kort uiteengezet.

Pietertje

Het verhaal gaat over tweevoudig Olympisch kampioen Pieter van den Hoogenband. Deze topatleet won zowel in 2000 als 2004 de gouden medaille op de 100 meter vrije slag, het koningsnummer in het Olympisch zwembad. Na zijn eerste medaille in 2000 kreeg hij last van een hernia. Hij werd geopereerd en de doctoren hadden hun twijfels bij een terugkeer op het hoogste niveau.

Tegenslagen

Pieter echter niet. Hij was vastbesloten om terug te komen. Pieter werkte zich dag in, dag uit in het zweet met allerlei oefeningen en later ook gewichten om weer in topvorm te komen en te herstellen van de hernia. Hij was net op tijd fit voor de Olympische Spelen van Athene in 2004 en won met een vingerlengte verschil opnieuw goud. Na afloop waren daar de tranen.

Nog meer tegenslagen

Ondanks dat Pieter in de vier jaar daarna geen al te zware oefeningen meer kon doen door de weer opspelende hernia, besloot hij toch om te blijven trainen voor Beijing 2008. Hij werd in de finale 5de, als oudste deelnemer van het veld. Een misschien nog wel knappere prestatie dan de twee gouden medailles daarvoor.

Altijd doorgaan

Pieter van den Hoogenband zei later dat hij soms op het punt stond om op te geven, maar dat de liefde voor de sport, de steun van zijn vrienden en familie en zijn heldere doelstellingen hem erdoorheen getrokken hadden. De beperkingen die zijn lichaam hem oplegde hadden hem alleen maar sterker gemaakt.

Lessen

Welke lessen kunnen wij als amateursporters hieruit trekken? Dat je duidelijke doelstellingen moet hebben voordat je aan iets begint. Dat je je eigen lichaam leert kennen en met de sterktes en zwaktes om moet leren gaan. Daarnaast is ook een solide thuisbasis erg belangrijk. Steun van vrienden en familie helpt je op de moeilijke momenten.

Succes!

Zorg daarbij ook dat je geest voldoende ontspanning krijgt en daag jezelf uit op de momenten waarvan je weet dat het moet. Misschien wel de grootste les van Pieter van den Hoogenband is dat de echte winst een overwinning op jezelf is. Veel succes de komende tijd!

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
2 antwoorden
  1. Tom Magielse
    Tom Magielse zegt:

    Leuke blog. Dit is volgens mij het grote probleem van sportend Nederland. We vinden het doel waarvoor we het doen niet belangrijk en zien naar een aantal oefeningen het nu er niet van in, omdat het niet direct resultaat oplevert of we vinden dat het te weinig resultaat oplevert voor de moeite die we ervoor moeten doen. Ik probeer mijn klanten ook altijd te overtuigen van hun doel en hun daarin te blijven aanmoedigen. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je dagelijks 30 minuten thuis sport dat je lichamelijk een stuk fitter word.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *