Vijf tips om gezond de feestdagen door te komen

In de zomer zie je allerlei gezonde salades en sapjes om je heen, maar in de winter worden die vervangen door chocoladeletters, banketstaven en oliebollen. Al dat lekkers tijdens de feestdagen… ik weet zeker dat niemand er makkelijk weerstand tegen kan bieden. Gelukkig hoeft dat ook niet de hele tijd! Met deze vijf tips ga jij gezond, fit én vrolijk (want je hoeft niet constant nee te zeggen en je kinderen zijn tenminste niet boos op je omdat er niks lekkers in huis is) de feestdagen door!

One a day keeps the doctor away

Dit oude gezegde heeft eigenlijk te maken met een appel, maar je kan het net zo goed in de december maand gebruiken met lekkere dingen! Ook in een gezond december maand past af en toe iets lekkers. Als je weet dat je elke dag wat lekkers mag, is het namelijk veel makkelijker om de feestdagen door te komen zonder je opeens helemaal te buiten te gaan aan een hele chocolade Kerstman. En ach, nu je toch bezig bent maakt dat pakje kerstkransjes ook niet meer uit. Maar dat maakt wel uit! Neem dus elke dag iets lekkers. Met iets lekkers bedoel ik niet een stuk taart ter grote van een boksbal, nee gewoon iets kleins. Dus één of twee kerstkransjes, 2 blokjes pure chocolade of een plakje kerststol. Met een lekkere kop thee erbij, genieten!

Maak het toetje

Het toetje staat vaak garant voor een grote berg suiker en weinig gezonde voedingsstoffen. Stel daarom voor om het toetje te maken wanneer je bij anderen gaat eten of als je een gang moet maken. Zo kan je iets maken met niet zo veel suiker en iets meer gezond spul erin. Denk aan een kaasplankje met walnoten-vijgenbrood, een chocolade-dadel taart of worteltaart met ahornsiroop en kokosolie. Een stuk gezonder en net zo lekker!

Ga lekker naar buiten!

Wonen je schoonouders een dorp verderop? Stap op de fiets! Heb je ’s middags geen programma, maak een wandeling. Ook tijdens de feestdagen is het belangrijk om te blijven bewegen. En bewegen kan ook leuk zijn, en juist traditie worden. Ik ga ’s middags altijd een stukje hardlopen met mijn vader. Lekker in het bos, ook als er sneeuw ligt! Dan lopen we gewoon iets minder hard. Bij ons thuis een echte traditie en geloof mij, dat drie gangen menu smaakt daarna een stuk beter.

Kies de gezonde variant

Voor de ontbijt of lunchtafel kan je natuurlijk kiezen voor de traditionele tulband, maar er zijn ook ontzettend veel lekkere en luxe alternatieven die gezond zijn. Kies volkoren afbakbroodjes in plaats van witte, gerookte zalm en avocado in plaats van vette vleeswaren en een lekker gekookt / gepocheerd / gebakken ei in plaats van een plak volvette kaas. Maak zelf een lekkere tonijn, kip of eiersalade met mayonaise en truffel zodat je zeker weet dat er ook echt tonijn of kip in zit in plaats van een half bakje met smaak en vulstoffen.

Eet langzaam, bewust en geniet met mate

Lekker eten is juist heerlijk om van te kunnen genieten. Zonde om het zo snel mogelijk weg te werken! Bijkomend voordeel is dat je vaak minder eet, als je langzamer eet. Geniet dus bewust van de happen die je in je mond stopt en kauw hier goed op. Wacht even voordat je een nieuwe hap neemt, nu heb je juist tijd om lekker te kletsen met familie en vrienden dus maak daar optimaal gebruik van. ’s Avonds op de bank zal je niet helemaal uitgeteld liggen omdat je lichaam zo hard bezig is om al dat vette voedsel te verteren. Langzaam eten en genieten zorgt ook voor een rustigere en betere spijsvertering.

Mirte Kaan

Mirte Kaan

Voedingsdeskundige at Thuis Trainen
Als voedingsdeskundige deel ik graag mijn kennis met jou en sta ik klaar om je vragen te beantwoorden.

Producten van Mirte

Hét Groene Smoothie Handboek
Het Groene Smoothie Handboek

Dit is het nieuwste product waar ik aan mee heb gewerkt. In dit handboek vind je meer dan 40 heerlijke smoothie recepten en krijg je veel deskundig advies. Klik hier voor meer informatie
Mirte Kaan

Latest posts by Mirte Kaan (see all)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *