vochtverlies bij sporten

Vochtverlies bij sport: hoeveel moet je drinken?

Bij sporten komt vochtverlies kijken. Zonder dat je beweegt heb je al 1 à 1,5 litervocht per dag nodig. Als je sport heb je meer vocht nodig. Hoeveel moet je drinken en wat kun je het best drinken? En heb je sportdrank nodig voor een betere sportprestatie? Ook hebben we handige tips over hoe je vochtverlies kunt meten.

 

Hoeveelheid vocht per dag

Je herkent teveel vochtverlies al door dorst, ook wel eudipsia genoemd. Je hebt een droge keel en wilt graag drinken. Doe dit gelijk als je dit voelt. Voldoende vocht is nodig voor goed functioneren van je organen. Het is belangrijk dat je je lichaam van voldoende vocht voorziet op dagen dat je sport. Dat doe je door ’s ochtends al een kop thee of koffie te nemen en een glas water (of extra thee of koffie). Het is een fabel dat koffie vocht afdrijft. Je kunt koffie gewoon ‘optellen’ bij je vochtinname. In de loop van de ochtend neem je een glas water en bij de lunch drink je een of twee glazen melk. ’s Middags drink je weer een glas water en een kop thee of koffie. Bij het avondeten drink je weer een glas water en na het eten nog een kop koffie of thee. Dan heb je ruim voldoende vocht binnengekregen.

 

Vocht rondom sport

Bij sport kan vochtverlies optreden als je onvoldoende drinkt. Drink een uur voor het sporten een glas water. Dat kan het glas water dat je elke middag drinkt zijn. 15 minuten voor het sporten drink je weer een glas water. Dan kun je voor het sporten nog naar het toilet zodat je tijdens de training niet hoeft te plassen en is je lichaam voldoende gehydrateerd. Per uur sport heb je 750 ml vocht nodig. Dat is de grootte van een bidon. Een flesje van 500 ml meenemen tijdens het sporten is te weinig. Als je het Thuis Trainen-programma volgt en 30 minuten oefeningen doet kun je de helft aanhouden. Na de training kun je naar behoefte een glas water tot een flesje water van 500 ml drinken. Als het erg warm weer is heb je1 literwater per uur sport nodig tegen vochtverlies. Dit is erg belangrijk om een goede en prettige prestatie te leveren. Of je nu een half uur oefeningen van Thuis Trainen doet of een uur gaat hardlopen, je verliest veel vocht in de vorm van zweet omdat je lichaam zich af probeert te koelen.

 

Sportdrank

Sportdrank is alleen nodig voor mensen die te licht zijn of zoveel sporten dat ze de kcal hard nodig hebben. Zoals bodybuilders en andere topsporters. Erg gespierde mensen die vaak sporten hebben ook 1 liter vocht per uur sport nodig. Voor de recreatieve sporter die bijvoorbeeld een paar keer per week sport en graag wilt afvallen is sportdrank absoluut niet nodig. Als je wel sportdrank wilt drinken let er dan op dat deze isotoon is. Deze sportdrank wordt het makkelijkst opgenomen door het lichaam omdat de ‘deeltjesdichtheid’ van suiker en zout in de sportdrank hetzelfde is als die van bloed. Het vocht wordt dan sneller opgenomen en dat helpt snel tegen vochtverlies.

 

Hoe meet je vochtverlies?

Je kunt meten of je voldoende vocht binnenkrijgt rondom sport. De bedoeling is dat je voor en na de training hetzelfde weegt. Als je binnen een uur door sporten bent afgevallen komt dat niet doordat je vet hebt verbrandt, maar omdat je vocht hebt uitgezweet. Weeg jezelf voor en na de training en tel de hoeveelheid water die je gedronken hebt daarbij op. 1 liter water weegt precies 1 kilo dus dat is eenvoudig rekenen. Heb je wel water gedronken maar ben je na je training nog steeds lichter dan voor de training? Dan is het slim gelijk wat meer te drinken en daar de volgende keer rekening mee te houden.

Hebben jullie wel eens gemerkt dat je te weinig hebt gedronken?

 

Bron: Food-Info

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *