Voedingsadvies – 5 vuistregels voor goede voeding

Voor een goede gezondheid zijn voeding, bewegen en rust het belangrijkst. Voeding is net zo belangrijk als bewegen voor een goed en gezond resultaat. Rust om het lichaam te laten herstellen en weer op te bouwen, is ook een voorwaarde. Als ze niet in balans zijn en één van de 3 erbij in schiet komen er altijd problemen. Misschien niet direct op de korte termijn maar zeker wel op de lange termijn.

In dit artikel over voeding beginnen we met de schijf van vijf. Dit zijn de 5 belangrijkste aandachtspunten als het gaat over voeding. Ga in eerste instantie eens voor jezelf na hoe je per punt in het leven staat. Schrijf ze op en beschrijf voor jezelf beknopt in hoeverre je hierbij in de buurt komt. Schrijf daarna per punt op hoe je dit met een kleine stap zou kunnen verbeteren. Dit is puur voor jezelf om bewust te worden of je goed met voeding omgaat en om kleine stappen te nemen om dit langzaam maar zeker te verbeteren.  

1. Eet gevarieerd
 
Er is niet één voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen in voldoende mate heeft. Wie gevarieerd eet, krijgt alle stoffen binnen die nodig zijn. Bovendien wordt het risico op het binnenkrijgen van eventueel aanwezige ongezonde stoffen gespreid.
 
2. Niet te veel en beweeg 
Om op een gezond gewicht te blijven, is het belangrijk gevarieerd en gezond te eten met niet te veel calorieën en veel te bewegen. Een gezond lichaamsgewicht verkleint de kans op chronische ziekten. Iemand met een te hoog gewicht heeft meer kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Gezonde voeding betekent ook zuinig zijn met zout en matig met alcohol. 

3. Minder verzadigd vet  
Door het gebruik van verzadigd vet te beperken wordt de kans op hart- en vaatziekten kleiner. Vet is wel nodig als bron van onverzadigde vetzuren, vitamine A, D en E en energie. Kies daarom voor grotendeels onverzadigde vetten, zoals halvarine, plantaardige oliën en vloeibaar bak- en braadvet. Het eten van twee keer vis per week (waarvan ten minste één keer per week vette vis) is van belang vanwege de gezonde visvetzuren. 

4. Veel groente, fruit en brood
Een gezonde voeding bevat ruime porties groente, fruit en brood. Groente, fruit en brood zijn vezelrijke voedingsmiddelen die in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën en veel voedingsstoffen leveren. Er wordt dus niet snel te veel van gegeten. Dit is belangrijk voor mensen die letten op hun gewicht. Bovendien verlaagt een ruime consumptie van groente en fruit het risico op chronische ziekten.

5. Veilig
In voedsel kunnen ongezonde stoffen en bacteriën voorkomen. Ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest, maar honderd procent veilig voedsel bestaat niet. Thuis zijn consumenten zelf verantwoordelijk voor de veiligheid. Met het nemen van een aantal eenvoudige maatregelen kan besmetting en ziekte, bijvoorbeeld het risico van een voedselinfectie of -vergiftiging, worden verkleind of voorkomen.

Bron:
www.voedingscentrum.nl 
Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *