Heb jij vragen over sport en voeding?

We ontvangen dagelijks e-mails van mensen met vragen over sport en voeding. Daarom zetten we de maand juni geheel in het teken van al jouw vragen. Wil je weten hoe je een strakker lichaam krijgt? En hoe je het best kunt afvallen? Waarschijnlijk zeggen mensen in je omgeving allemaal wat anders. Wil jij antwoord op feiten en fabels? Laat het ons weten onder dit bericht in een reactie! Dan gaan wij er op in in een leuk blogbericht of een filmpje. Grijp die kans!

Soms lijkt het wel alsof Nederland zestien miljoen experts telt. Iedereen denkt wel het fijne te weten van sport en voeding. Tijd om de feiten en fabels te onthullen! Wij vinden het leuk als we met jouw vragen over sport en voeding ook anderen kunnen helpen. Daarom hebben we onlangs een enquete gehouden onder onze leden. De resultaten gaan we analyseren en met jullie delen. We zijn veel te weten gekomen waardoor we jou nog beter van dienst kunnen zijn! Nog hartelijk dank voor het invullen als je dat hebt gedaan.

We hebben al een aantal video’s gemaakt met de antwoorden op vragen zoals:

Waarom is het zo moelijk om mijzelf te motiveren?

Hoe maak je tijd vrij om te sporten?

Is krachttraining alleen voor mannen of ook voor vrouwen?

Waarom zal ik kiezen voor thuis trainen in plaats van een sportschool?

Wie weet helpen deze filmpjes je al bij vragen over sport en voeding. De maand juni staat dus helemaal in het teken van jouw vragen. Heb je een vraag? Stel die dan hieronder in een reactie, dan zullen voedingsdeskundige Annemarie de Graaf of personal trainer Arno Snelder jou, en andere bezoekers, voorzien van een antwoord. Daarmee gaat het zeker lukken!

Welke vragen over sport en voeding heb jij?

Hoeveel mag je sporten tijdens de zwangerschap?

Sporten tijdens de zwangerschap. Veel vrouwen breken hun hoofd erover. Mag het wel of niet? Is het juist wel of niet goed? Onlangs verscheen in het nieuws dat vrouwen niet durven te sporten tijdens de zwangerschap. Dat is een reden voor ons om de feiten en fabels boven water te halen.

Vrouwen zijn bang dat sporten tijdens de zwangerschap schadelijk is voor hun kindje, schrijft Nu.nl 11 mei jl. Dat terwijl sporten en bewegen dan wel gezond is. Dit bleek uit onderzoek van University of Kansas School of Medicine. De onderzoekers ondervroegen 90 vrouwen die 16 à 30 weken zwanger waren. De helft bewoog voor de zwangerschap 90 minuten per week of meer. Slechts een kwart deed dat nog tijdens de zwangerschap. De vrouwen dachten dat sporten tijdens de zwangerschap onveilig was en vooral moeders adviseerden hun zwangere dochters op te passen met bewegen.

Hoeveel mag je sporten tijdens de zwangerschap?

Sporten tijdens de zwangerschapJe mag gewoon blijven sporten als je zwanger bent. Ook is het goed daarmee te beginnen als je voorheen niet sportte of bewoog. 30 minuten per dag is een mooie hoeveelheid. Je hebt minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes en obstipatie. Bovendien krijg, of behoud, je een conditie, sterke botten en spieren en is het gunstig voor je spijsvertering. Er zijn wel wat voorwaarden.

–         Train rustig en zorg dat je niet te erg buiten adem raakt. Dan gaat er minder zuurstof naar de baarmoeder omdat je hart, longen en spieren dat vragen.

–         Drink voldoende tegen uitdroging.

–         Pas op voor blessures. De banden bij je gewrichten en botten worden slapper waardoor je een hoger risico loopt op overbelasting. Pas dus op met sporten als squash en tennis.

–         Train alleen je schuine buikspieren, niet de rechte. Als je de rechte buikspieren traint wordt je buikwand zwakker. Stop bij 4 of 5 maanden.

Geschikte sporten

Heel goed tijdens de zwangerschap is zwemmen. Daarmee belast je geen banden, maar wel spieren. Bovendien hoef je niet buiten adem te raken. Ook joggen kun je doen omdat je daar je hartslag goed mee kunt reguleren. Golfen, wandelen en fietsen zijn ook goede keuzes.

Ongeschikte sporten

Doe geen sporten tijdens de zwangerschap waarbij je op je buik kunt vallen, of iets op je buik kunt krijgen. Bijvoorbeeld skeeleren, hockey, voetbal, basketbal en skieen.

Kortom: blijf lekker rustig bewegen en sporten tijdens de zwangerschap!

Morgen ga ik beginnen

Morgen ga ik beginnen

Behoor je ook tot de maandagochtendlijners? Roep jij elke dag weer: ‘morgen ga ik beginnen’? Een schrale troost is misschien dat je niet de enige bent.  Een groot nadeel is echter dat het je niet dichter bij je doelen zal brengen.

Om gedrag te veranderen zijn een aantal zaken zeer belangrijk:

–          Je te behalen doel moet helder zijn; je moet precies weten wat het is dat je wilt
            veranderen.

–          Het te behalen doel moet haalbaar zijn. Als ongetraind persoon roepen dat je 
           volgende week de Mount Everest gaat beklimmen is niet haalbaar, dat lijkt me
           duidelijk.

–          Omschrijf het gewenste gedrag positief.  Niet roepen “ik wil geen eetbuien meer” 
           maar geef aan wat je wel wilt. Bijvoorbeeld: “volgend jaar om deze tijd ben ik een 
           stuk fitter en gezonder dan nu”

–          Onderneem actie.  Zonder actie te ondernemen en stappen te zetten bereik je 
           uiteraard niets. Het mooie is dat als je eenmaal een stap hebt gezet de tweede 
           stap veel dichterbij komt. Je hebt jezelf laten zien dat je wel degelijk in staat bent
           je leven op een positieve manier te veranderen.

–          Maak een stappenplan en breidt deze elke week uit als de vorige stap gezet is.

Uitstelgedrag komt niet zelden voort uit faalangst.  Bang voor mislukking of teleurstelling zijn angsten die mensen tegenhouden datgene te doen wat ze eigenlijk heel graag zouden willen doen. Meestal zijn deze angsten gebaseerd op niet realistische overtuigingen en gedachten. Verandering kan een beetje eng zijn. Het gedrag wat je nu vertoont is misschien niet het beste voor je maar wel bekend en vertrouwd. Ook dat kan een reden zijn om die eerste stap niet te zetten.

Gedragsverandering gaat plaatsvinden als je:

–          je huidige gedrag en de nadelen daarvan zo zat bent dat er iets voor je moet
           veranderen.

–          je te behalen doel zo duidelijk en helder is, dat je weet waar je naar toe wilt
           werken en het je daardoor minder moeite kost ermee aan de slag te gaan.

Niet zelden hoor ik mensen zeggen:  “ ik kan het niet en het gaat me ook nooit lukken”. Grote kans dat ze gelijk krijgen. Heb vertrouwen in jezelf en in je lijf dat veel meer aangeeft als je er maar naar wilt luisteren.

Zoek de juiste hulp als dat nodig is en begin vandaag nog!

Met dit programma ga je stappen vooruit maken richting jou doel omdat dit volledig is gericht op motivatie en plezierig trainen. Zet de eerste stap richting jou doel door te beginnen. http://www.thuis-trainen.nl/thuis-train-programma-online/

Je zult ervaren hoe lekker het is om dat lijf te laten bewegen en het te voeden in plaats van te vullen.

Succes en vergeet niet:

“Onze grootste prestatie is niet dat we nooit vallen, maar dat we elke keer weer opstaan”. (Confusius)

 Warme groet,

Pia Harrevelt (Mindful gewichtsconsulent)

Video: Waarom is het zo moeilijk om mijzelf te motiveren?

Motivatie is een belangrijke sleutel naar succes. Zonder motivatie en plezier begin je niet leuk aan een training. Dit komt omdat het een onbekend gebied is en je leeft in je oude patroon. Dit moet je doorbreken, maar hoe?

Video: Hoe maak je tijd vrij om te sporten?

Vaak merk ik dat vooral beginnende sporters het lastig vinden om tijd vrij te maken om te gaan sporten. Deze vraag krijg ik vaak te horen en wilde mijn antwoord graag met je delen. Bekijk hieronder de video:

Video: Is krachttraining alleen voor mannen of ook voor vrouwen?

Dames! Met krachttraining bereik je veel meer dan cardio-training, daarmee pak je met name uithoudingsvermogen. Met (functionele) krachttraining ontwikkel je ook je balans, vetverbranding, flexibiliteit, sterke mooie spieren en behaal je een eel beter resultaat! Krachttraining is geen body building.

Video: Waarom zal ik kiezen voor thuis trainen ipv de sportschool?

Ken je het gevoel dat je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan? Dat het teveel tijd kost? Of dat je er nog niet het resultaat hebt behaald waar je op had gehoopt?

Video: Hoe vaak moet ik sporten voor een goed resultaat?

Wanneer behaal je nu een goed resultaat? Iedereen heeft een ander gezondheidsdoel. Deze vraag wordt best vaak gesteld en wilde het antwoord graag met je delen.

Video: Wat moet ik verstaan onder een gezonde levensstijl?

Eigenlijk weet iedereen wel wat gezond is. Het belangrijkste voor een gezonde levensstijl is een actief lichaam, die gezond gevoed wordt, in structuur leeft en genoeg rust krijgt.