Zorg goed voor je huid; voorkom vitamine tekort!

Vitamine tekort zorgt voor een vale, doffe huid. Een vitamine tekort zal bij een gevarieerde gezonde levensstijl niet snel voorkomen maar tijdens de gure wintermaanden kan je huid vaak wel wat extra aandacht gebruiken. Een vitamine E tekort wordt vaak genoemd als het gaat om een goede huidgezondheid maar er zijn nog meer vitamines die een belangrijke rol spelen bij het verkrijgen of behouden van een stralende huid.

Onderhouden van een perzik zachte huid

Door gezond te eten krijg je al een behoorlijke dosis vitamines binnen die belangrijk zijn voor het verkrijgen en behouden van een gezonde huid. Voor het gezond houden van je huid zijn vooral de B-vitamines belangrijk. Denk hierbij aan vitamine B8 (biotine) en B12 (riboflavine). Melk- graanproducten, eieren en noten zijn belangrijke leveranciers van deze ‘onderhoudsvitamines’ voor de huid.

Herstel van de huid

Heeft de vrieskou de huid  behoorlijk geteisterd? Een extra dosis vitamine A helpt om de huid zichzelf te laten herstellen. Vitamine A is een vitamines die in vet oplosbaar is en dus te vinden in margarine en halvarine, (volle) melkproducten maar ook in grote hoeveelheden in leverproducten.

Couperose

Last van zichtbare rode haarvaatjes op bijvoorbeeld de wangen? Dit is een teken van vitamine tekort. Eet dan eens wat vaker paars groenten en fruit zoals aubergine, blauwe druiven, bosvruchten of pruimen. Deze bevatten bioflavonoïden en versterken de haarvaatjes in de huid. Ook rode wijn bevat flavonoïden maar alcohol onttrekt vocht wat er voor zorgt dat de huid juist uitdroogt. Kortom, liever de druif zelf eten dan de alcoholische variant drinken.

Behouden van een jonge huid

Vitamine E tekort lijkt niet de enige boosdoener als het gaat om huidveroudering; vitamine A en C zijn even zo belangrijk voor het tegen gaan van de veroudering van de huid. Vitamine C is een zogenaamde antioxidant en zorgt voor het beperken van de huidveroudering. Je vindt deze antioxidant vooral in groenten, fruit en aardappelen. Vooral citrusfruit, kiwi’s, aardbeien, paprika en koolsoorten bevatten veel vitamine C.

Of een vitamine E tekort echt effect heeft op de huidveroudering is eigenlijk nog nooit voor 100% aangetoond maar de keuze voor meer (volle) graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit om zo voldoende vitamine E binnen te krijgen, kan geen kwaad toch?

Om de huid extra te verzorgen kun je natuurlijk ook kiezen voor een extra beschermende of voedende crème maar vergis je niet; gezonde voeding is de sleutel tot een gezonde huid. Voorkom een vitamine tekort, trakteer jezelf en je huid op een extra portie vitamines voor een stralende gezonde huid!

Volg mij via

Jerry de Bock

Jerry is de oprichter van Thuis trainen en daarnaast liefhebber van een gezonde levensstijl.

Samen met het team bestaande uit: een ervaren personal trainster en voedingsdeskundige ontwikkelt hij de concepten die gemakkelijk vanuit huis uit te voeren zijn.

"Hij vindt het geweldig om op deze manier geïnteresseerden te motiveren en te ondersteunen bij het realiseren van het persoonlijk doel voor een gezonde levensstijl."
Volg mij via
1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *